Topic-icon Projekt Huta

2 lata 8 miesiąc temu #17588 przez Piotr Gerasch
Mam kontakt z prawnukiem Jana Szyndlera, Jacques'em. Rodzina mieszka w Belgii
Piotr

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu #17589 przez Piotr Gerasch

Urszula Rosolińska-Ratman napisał: Marianna Bielobradek była trzecią żoną Jana ( Poczesna 1864 akt 18 ).


Mam problem z tą Bielobradkówną. W podanym w cytacie akcie wyraźnie stoi:
"panną Maryanną Bielobradek, córką już zmarłych Józefa i Anny z Wernerów małżonków, niegdyś tkaczy w Kamienicy Polskiej, tamże urodzoną i zamieszkałą lat dziewiętnaście liczącą katoliczką";
podobnie w akcie chrztu (56/1844):
"z Jego małżonki Anny z Wernerów lat dwadzieścia siedm mającej". Tymczasem, według moich badań takiej pary w Kamienicy po prostu nie było. Była za to para: Józef Bielobradek i Anna Frimel (Fremel) - ślub w 1836, z której rodziły się dzieci:
- Józef Aleksander (1837),
- Jan (1839), (matka zapisana jako Anna z Kolaszczyków sic!)
- Franciszka Józefa (1842),
- Józef (1846).
Niestety nie potrafię tego inaczej zweryfikować, chyba że Andrzej ma wypisy z ksiąg ludności, które potwierdzą, że żona Szyndlera nie była rodem z Wernerów (na co nie powiem, że liczę; i na Andrzeja i na poparcie tezy rzecz jasna)

pozdrowienia
Piotr

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu - 2 lata 8 miesiąc temu #17590 przez Piotr Gerasch

Ireneusz Niemczyk napisał: chciałbym uzupełnić i skorygować dane związane z moją rodziną.


Serdecznie dziękuję. Poprawię dane w bazie. Państwo Niemczykowie zmarli w tym samym dniu? Ich ślub był w Koziegłówkach?
Piotr

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu - 2 lata 8 miesiąc temu #17591 przez Piotr Gerasch

Andrzej Kuśnierczyk napisał: Panie Krzysztofie - Mąż Joanny z Marsikow, Józef Suk (ojciec Józefa o którym Pan napisal) urodzil sie w 1806 r. w Czechach w miejscowości Horni Rybna.
Zastanawia mnie fakt, że w moim drzewie Suków nie mam Józefa juniora


Andrzeju, Krzysztofie

Józef Suk urodził się 24.05.1805 w domu nr 29 w miejscowości Horní Rybníky (parafia Červený Kostelec). Jego synem z Joanną z Marsików (9.02.1811 Mezilesí Nr 13, par. Slavoňov) był w istocie Józef Zachariasz Suk, urodzony 8.09.1834 w Kamienicy i ochrzczony dzień później w Poczesnej (już teraz na pewno wiem, że forma dopełniaczowa wsi Poczesna brzmi w sposób zgoła odmienny od formy dopełniaczowej pewnej części ciała, co potwierdza oficjalny "ministerialny" spis miejscowości w Polsce)

pozdrawiam
Piotr

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu #17598 przez Urszula Rosolińska-Ratman
Panie Piotrze,
Wernerowie byli w Kamienicy.
1. Księga Ludności z 1836-46 dom nr 48 ( po zmianie 63 ) Franciszek Werner tkacz ur 1774 Ullersdorf i żona Weronika ur 1787 Hamersdorf
2. KL z 1846-59 dom nr 79 wśród innych nazwisk. W tej księdze brak stron dla n-rów 43 - 78.
3. KL 1862-65 dom nr 79.
Bielobradkowie:
Józef Bielobradek ur. 1814 Czechy z rodziną
1. KL 1836-46 z domu nr 93 przeniósł się pod nr 179 ( po zmianie nr 119 )
2. KL 1846-59 domy nr 118 i 119 zajmują Bielobradkowie.
Ponieważ obie rodziny nie znajdowały się w kręgu moich zainteresowań nie wynotowałam szczegółów.
Nazwisko Fremel mam odnotowane w KL 1862-65 dom nr 127. Nie ma go w KL 1836-46 a notatki z KL 1846-59 mam niekompletne więc być może w tych właśnie latach się pojawili.
A tak na marginesie: mam wątpliwości co do zakresu dat zwłaszcza KL 1836-46 w związku z migracją Ignacego Ratmana do Nawarzyc. W tej księdze jest Ignacy ale nie ma córki Karoliny urodzonej w 1830 r. w Kamienicy. Natomiast w 1832 w Nawarzycach rodzi mu się córka Helena a w 1835 ( Nawarzyce ) syn Józef. Poza tym 13 listopada 1835 Ignacy sprzedał swój grunt Cianciarze. Czyli w 1836 z pewnością go już nie było.
Jaka jest więc początkowa data tej księgi ?
Może w aktach metrykalnych jest przekłamanie nazwiska z Werner na Fremel. W zasadzie się różnią, ale po tym jak z ojca Hendricha Ginter zrobiono nazwisko Hendzlich ( to u moich przodków z Dębowca w 1828 r. ) nic mnie już nie zdziwi

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu - 2 lata 8 miesiąc temu #17599 przez Piotr Gerasch

Krzysztof Zyman napisał: Przejrzałem kogo jeszcze z kamieniczan znalazłem w Żyrardowie: Suk Józef s. Józefa i Joanny z Marsików ur. 1834 w Kamienicy zawiera małżeństwo w 1857 (akt 28) w Żyrardowie


Na marginesie. Ten ślub w parafii wiskickiej to ślub między młodym Sukiem i młodą Sukówną. W akcie zapisano, że dyspensy udzielił jaśnie wielmożny Arcybiskup Warszawski delegat papieski. Dyspensa była "od stopnia pokrewieństwa trzeciego z drugim". Potwierdza się to w świetle danych z ksiąg parafialnych Červeneho Kostelca, którą na szybko dzisiaj przeprowadziłem. Wygląda to mniej więcej tak:

(1) Johann SUK (1740-1825)
x 1775
Dorothea WRABETZ (1758-1814)
(2) Anton SUK (1776-)
x 1798
Viktoria Katharina HRODEK (1777-)
(3) Joseph SUK (1805-)
x 1830
Johanna MARSIK (1811-)
(4) Józef Zachariasz SUK (1834-)
(2) Adalbert Georg SUK (1793-)
x
Christina STRAUF
(3) Christina SUK (1836-)

Ciekawe jest to, że Józef osiadł w Kamienicy, a jego stryj "Wojciech" skierował się do Żyrardowa

pg

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu #17600 przez Piotr Gerasch

Urszula Rosolińska-Ratman napisał: Panie Piotrze,
Wernerowie byli w Kamienicy.


Pełna zgoda. Chodziło mi, że w mojej ocenie nie było małżeństwa Bielobradek x Werner

Piotr

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu #17603 przez Ireneusz Niemczyk

Piotr Gerasch napisał:

Ireneusz Niemczyk napisał: chciałbym uzupełnić i skorygować dane związane z moją rodziną.


Serdecznie dziękuję. Poprawię dane w bazie. Państwo Niemczykowie zmarli w tym samym dniu? Ich ślub był w Koziegłówkach?
Piotr


Panie Piotrze!
Pomyłka z mojej strony i dziękuję za spostrzegawczość! Marianna Muc zmarła 1867-12-15 we wsi Lgota, par. Koziegłówki. Jerzy Niemczyk, po zgonie swojej pierwszej żony Marianny Muc, zawarł jeszcze drugi związek z Katarzyną Polak (dla niej to był trzeci związek!) w dniu 1869-01-13. Katarzyna zmarła 1891-02-26, a Jerzy zmarł niedługo po niej, gdyż 1891-03-05, obydwoje we wsi Lgota, par. Koziegłówki.
Natomiast pierwszy syn Jerzego i Marianny Muc, Józef urodził się w Kamienicy Polskiej, tak jak Pan podaje 1823-03-15, ale Jerzy i Marianna, wraz z ich synem Józefem przenieśli się do Lgoty i tam osiedli na dłużej, ich pozostałe potomstwo tam się rodziło. Moja część wywodzi się od Józefa. Nie wiem czy w "Projekcie Howa Huta" interesuje Pana ta część, gdyż dalsze nasze losy toczą się w Lgocie, dalej w Rudnikach par. Rędziny i Radostkowie (czasami chrzczonych w Borownie, a czasami w Mykanowie), a jeszcze innych pozostających w Logie, innych w Postępie.

Dziękuję za czujność i przepraszam za pomyłkę!

Pozdrawiam,

Ireneusz
The following user(s) said Thank You: Piotr Gerasch

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu - 2 lata 8 miesiąc temu #17611 przez Krzysztof Zyman
Przejrze jeszcze raz metryki Zimow (robilem zrzuty z ekranu) zeby wylowic Kamieniczan. Co znajde przesle. Wiem ze np. Sukowie czesto wystepowali w roli swiadkow czy chrzestnych. Do tego stopnia czesto, ze jestem mocno zaskoczony ze nikt z Zimow nie pojawia sie w Kamienicy.

Najbardziej prawdopodobnym kandydatem jest Jan Zima, ur 3 lipca 1794 w Zliczku, pierworodny syn Jana i jego pierwszej zony Katarzyny z Vitów.

Jan ojciec, w sumie z trzema zonami mial 18 dzieci (6+1+11). Cala rodzina opuscila Zliczko krotko po 1819 r. i przeniosla sie do pobliskiego Hronowa, zeby pojawic sie prawie w calosci najpierw w Zyrardowie w 1837, a potem wiekszosc z nich w Lodzi (po 1840). Opuszczenie Zliczka jest dosc zagadkowe. Pod ich adresem (Zliczko 1) przez kolejne 20 lat nie ma zadnych zapisow metrykalnych. Moze sie myle, ale zakladam ze dom po prostu przestal istniec. Splonal, lub cos podobnego sie z nim stalo. Kolejne zliczkowskie metryki - juz 20 lat pozniej _ opisuja zupelnie inna rodzine.

Jan syn, pojawia sie po 39 latach w Lodzi, gdzie 20 maja 1834 poslubil Katarzyne Morawiec (akt 28/1834 Lodz NMP), corke zegarmistrza Waclawa Morawicza (1791 - 25 marca 1854) i Marii z d. Hera? (Thera) ur. w "Politz".ok 1812. Zawod Jana podany jest jako "czeladnik tkacki w Lodzi zamieszkaly" co wskazuje ze byl jednym z pionierow tkactwa w preindustrialnym okresie tkactwa w Lodzi (zreszta, jak tylko uruchomiono fabryke (Stara Przedzalnie) w 1835 w Zyrardowie przeniosl sie do Zyrardowa) i tam urodzila sie pierwsza dwojka z czworga ich dzieci.

Kilka spostrzezen: 1. jacys Morawicze w Kamienicy byli,

2. swiadkami na Lodzkim slubie byl August Lamke,garncarz i [nieczytelne]

3. przy chrzcie pierworodnej corki Katarzyny (Wiskitki 95/1835) asystowali Franciszek Springer, Jan Werner, Urszula Czerniewska, Jan Keister, Antonina Czerniewska

4. przy chrzcie Jana Szczepana (Wiskitki 279/1837) asystowali: Jan Kunert, Jan Dychtert, Elzbieta Ebert (lub Ekert), Antonina Czerniewska, Jozef Ludwik, Gotfryd Sieman, Karol Krygier, Weronika Augustyna, Karol Zaydel, Fryderyka Schwedler, Fryderyka Suk.

Kim byl ow Jan ze tak licznie asystowano przy chrzcie jego syna? Byli wsrod nich Kamieniczanie?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 8 miesiąc temu #17733 przez Krzysztof Zyman
Jezeli kogos interesuje kontekst ekonomiczny migracji zpruskiego Pogorza Sudeckiego, Czech i Klodczyzny to polecam:

archive.org/stream/touringermanysom00russ#page/n5/mode/2up

autor wykazuje sie silnym uprzedzeniem antykatolickim ale rozdzialy : Adersbach, County of Glatz i Cracow warto przeczytac.

Czas akcji: 1820-22

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 2 tygodni temu #29741 przez Włodzimierz Stefani
w jednym z aktów pokazało mi się dzisiaj się nazwisko Szyndler, może info z aktu o osobach tego nazwiska, ktoś wykorzysta?

akt małż. 50/1898 św. Barbara
Helena Szyndler l. 23, c. Filipa i Honoraty z Kowalskich, ur. w m. Turek, mieszkająca przy rodzicach w Częstochowie, w bierze ślub z Julianem, Tyflewskim s. Wawrzyńca i Marianny d. Stefani.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 tydzień temu #30335 przez Marek Grabowski
Na wstępie wyrazy wielkiego uznania dla twórców Projektu Huta-Kamienica! To niezwykle przydatne narzędzie.

Niedawno zdałem sobie sprawę, że moi przodkowie w XIX wieku przybyli do Łodzi nie z Niemiec, jak mówiła rodzina, ale z Kamienicy Polskiej. Szukam przodków Benedykta Hartmana, urodzonego w 1841 roku w Kamienicy Polskiej, który pózniej znalazł się w Łodzi i w 1877 zawarł małżeństwo z Katarzyną z domu Hohaus, urodzoną też w Kamienicy Polskiej w 1840 roku.

Akt urodzenia Benedykta podaje jego rodziców jako Józefa lat 42 i Joannę z Prausów (Prauze) lat 30; co wyznacza lata urodzenia Józefa Hartman: *1799 i Joanny Prauze: *1811. Para ta ma następujące dzieci:
1) córka Józefa, ur. 18.08.1836, akt 113/1836; ślub w Kamienicy w 1860-tym roku akt 4/1860, rodzice Józef Hartman i Joanna z Prauzów już wtedy nie żyją
2) syn Albin ur. 19.02.1839 (akt 39/1839), zm. 25.06.1842 (akt 89/1842)
3) syn Benedykt ur. 28.08.1841 (akt 149/1841)
Akt urodzenia córki Józefy z 1836 mówi że Józef miał wówczas lat 28 (*1808), a Joanna 21 (*1815). Zakładając iż dane podane w akcie z 1836 są bardziej wiarygodne niż te późniejsze, Józef Hartman byłby urodzony około 1808, a Joanna około 1815; ślub musiał by mieć miejsce w latach 1829-36. Jednak aktu małżeństwa nie ma w skanach parafii Poczesna. Tak więc o przodkach „mojego” Józefa Hartman (JH1) nic pewnego nie wiem.

Jest też w Kamienicy w tych czasach drugi Józef Hartman (JH2), o którym wiadomo iż jest synem Jana Hartmana (prawdopodobnie chodzi o Jana Hartmann, jednego z założycieli, 1785-1831) i jego żony Joanny. W 1832 poślubia Albinę z Cerbsów (akt 4/1832). Akt małżeństwa mówi że ma lat 22 (*1810), urodzony we wsi Teszenow?, jest synem nieżyjących Jana i Joanny.

Dzieci JH2 i Albiny z Cerbsów:
1) córka Balbina ur. 17.10.1834 (akt 171/1834)
2) syn Franciszek w 1836 (akt 192/1836)
3) córka Anna Marianna ur. 15 marca 1839 - akt 52/1839
4) córka Teresa Emilia ur. 1 marca 1846 (akt 31/1846)

Rodzonym bratem tego drugiego Józefa Hartman jest Jan Hartman, 1824 –1848, syn Jana i Joanny, urodzony w Kamienicy Polskiej, o którym wiemy iż ślubował z Teklą Szmid, akt 51/1843, mając lat 19 i umarł 14 grudnia 1824, w wieku lat 24 - śmierć zgłasza jego rodzony brat, JH2.

Czy ktoś z badaczy Kamienicy Polskiej rozwikłał może rodzinę tego pierwszego Jana Hartmana? Chyba nie mógł być on synem Jana Hartmana, założyciela – byłby wtedy bratem tego drugiego Jana Hartmana, a chyba rodzice nie obdarzyli by dwóch synów tym samym imieniem?

Marek P. Grabowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 tydzień temu #30338 przez Marek Grabowski
Korekta do ostatniego postu: pytam nie o Jana Hartmana, ale o ewentualne informacje o Józefie Hartmanie, tym który poślubia Joannę Prauze.

Marek P. Grabowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 6 dni temu #30350 przez Jacek Tomczyk
Trochę cierpliwości, 13 września zaczynamy nowy sezon wykładem m.in. o rodzinie Hartmanów. Podobno są jakieś super odkrycia. A mówić będą Piotr Gerasch i Andrzej Kuśnierczyk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 5 dni temu #30363 przez Marek Grabowski
Dziękuję za odpowiedź - niestety nie będę mógł przyjechać na ten wykład, ale mam nadzieję że będę mógł poznać najnowsze ustalenia badaczy Kamienicy dotyczące "moich" Hartmanów, a może też Hohausów. Chętnie się też podzielę tym co wiem o łódzkich losach Benedykta Hartmana, Katarzyny Hohaus i o ich potomkach.

Marek P. Grabowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 4 tygodni temu - 2 miesiąc 4 tygodni temu #30424 przez Piotr Gerasch
W 1870 w Łodzi (NMP) ślubuje jeszcze Krystian Hartmann z Marianną Muentzel. To brat Benedykta. Z aktu ślubu wynika, że urodził się koło 1845 r. w Kamienicy. Jeszcze szukam...
link: metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=3&z...zoom=2.25&x=1351&y=0

ps
i jest: akt nr 217/1843 par. Poczesna

pozdrawiam
Piotr

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 tygodni temu #30545 przez Marek Grabowski
Bardzo dziękuję! Nie wiedziałem że Benedykt Hartman miał brata. Akt znaleziony przez Pana rozwiewa też wątpliwości związane z aktem ślubu Benedykta z 1877. Akt ten podaje że Benedykt mieszkał i urodził się w Bałutach, a nie w Kamienicy Polskiej, tak jak jego żona Katarzyna z domu Hohaus. Nie wydawało mi się to prawdpodobne - zwłaszcza kiedy znalazłem akt urodzenia Benedykta z Kamienicy Polskiej, ale mógł być potencjalnie jakiś inny Benedykt z Bałut. W latach 1870-tych Bałuty - dziś dzielnica Łodzi- rozwijały się niezwykle szybko wskutek napływu ludności znajdującej zatrudnienie w pobliskiej Łodzi, ale w latach 1840-tych były jeszcze małą wioską, zamieszkałą głównie przez chłopów.

Ze znalezionej metryki wynika że bracia Hartmanowie musieli znaleźć się w Łodzi pomiędzy 1843 a 1870. Ich rodzice zmarli przed 1870, być może uda się ustalić kiedy i gdzie zmarli.

Jeszcze raz bardzo dziękuję, serdeczne pozdrowienia,
Marek

Marek P. Grabowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 tygodni temu #30546 przez Marek Grabowski
Bardzo dziękuję! Nie wiedziałem że Benedykt Hartman miał brata. Akt znaleziony przez Pana rozwiewa też wątpliwości związane z aktem ślubu Benedykta z 1877. Akt ten podaje że Benedykt mieszkał i urodził się w Bałutach, a nie w Kamienicy Polskiej, tak jak jego żona Katarzyna z domu Hohaus. Nie wydawało mi się to prawdpodobne - zwłaszcza kiedy znalazłem akt urodzenia Benedykta z Kamienicy Polskiej, ale mógł być potencjalnie jakiś inny Benedykt z Bałut. W latach 1870-tych Bałuty - dziś dzielnica Łodzi- rozwijały się niezwykle szybko wskutek napływu ludności znajdującej zatrudnienie w pobliskiej Łodzi, ale w latach 1840-tych były jeszcze małą wioską, zamieszkałą głównie przez chłopów.

Ze znalezionej metryki wynika że bracia Hartmanowie musieli znaleźć się w Łodzi pomiędzy 1843 a 1870. Ich rodzice zmarli przed 1870, być może uda się ustalić kiedy i gdzie zmarli.

Jeszcze raz bardzo dziękuję, serdeczne pozdrowienia,
Marek

Marek P. Grabowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #30551 przez Gregor Grezel
Szukam informacji na temat rodziny Grezel z Huty Starej, niestety pisownia tego nazwiska jest bardzo zróżnicowana co bardzo utrudnia badania genealogiczne.

Dziękuje
Gregor Grezel

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.277 s.