Topic-icon Cmentarz Św. Krzyża

1 miesiąc 3 dni temu #31329 przez Stanisław Jegier
Indeksując metryki zgonów z początku XIX w. zauważyłem, że chowano nieboszczyków na cmentarzu Św. Krzyża. Gdzie się ten cmentarz znajdował, bo obecnie, chyba takiego nie ma.

Stanisław

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu #31330 przez Jacek Tomczyk
Nie podał Pan parafii. Domyślam się, że to Częstochowa. Na początku XIX wieku cmentarz był tam gdzie dzisiejszy parking na Palcu Daszyńskiego.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu #31331 przez Stanisław Jegier
Dziękuję i przepraszam, że nie podałem parafii, ale prawidłowo się Pan domyślił.
Ciekawe do kiedy istniał ten cmentarz, bo ani rodzice ani dziadkowie nie wspominali jego istnienia.

Pozdrawiam
Stanisław

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu #31332 przez Jacek Tomczyk
O ile dobrze pamiętam to ok. 1825 wytyczono cmentarz na Ogrodowej. Pewnie wtedy zakończono pochówki na tym o którym piszemy.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu #31333 przez Stanisław Jegier
Nie skojarzyłem gdzie jest Plac Daszyńskiego, ale zobaczyłem na mapie, że to plac przy kościele św. Zygmunta. W metrykach zgonu / z tego okresu/ wymieniany jest także cmentarz św. Zygmunta. Czy oba cmentarze istniały obok siebie?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu #31335 przez Michał Rozenberg
Jeśli zmarli na cholerę to na pewno pochowani zostali w miejscu zwanym dzisiaj Rondem Trzech Krzyży.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu #31339 przez awm; awm
Cmentarz św. Zygmunta, przypuszczam, to niegdysiejszy cmentarz poza murami miasta Częstochowy, położony na zachód od jej murów ciągnących sie kiedys wzdłuz ulicy Warszawskiej i Krakowskiej. Musr były jego wshodnią granicą, pozostałych w szczegółach nie pamiętam.
Na pewno obejmował powierzchnię dzisiejszego placu Daszyńskiego.
Zniesiono ten cmentarz w związku c decyzja połączenia Stareju i Nowej Częstochowy w jedno miasto.
Do parafii św. Zygmunta należały nowy cmentarz na Kulach i, jak sądzę, awaryjny cmentarz dla ofiar cholery, usytuowany bliżej, zaraz za murami nowsego starego miasta Częstochowy, w miejscu kiedyś zwanym Placem trzech Krzyży, teraz to już wymienione rondo. A trzech Krzyży, bo przy ścianie budynku od strony północnej placu, usytuowanego między odchodzącego z placu ulicami Brzeźnicką i (to tylko jej przedłużenie:) ulicą Warszawską stały trzy drewniane krzyże. postawione tu ku pamięci ofiar epidemii. Hm, nie wiem, czy pozostały tam do dzisiaj. Wynikałoby, że nazwa Plac trzech Krzyży powstała zwyczajowo, ale chyba była potem uwzględnoną formalnie? Po epidemii na tym cmentarzu nikogo więcej nie chowano.
Cmentarz na Kulach natomiast ostatni raz był poszerzany chyba w ostatniej dekadzie XX wieku.

Słyszałem to od starszych mieszkańców miasta. Czy dobrze?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu - 1 miesiąc 3 dni temu #31340 przez J K R
Proponuje zajrzeć do mapy jaka znaduje w dziale mapy i biblioteka oraz
tutaj;
pl.m.wikipedia.org/wiki/Rondo_Trzech_Krzyży_w_Częstochowie
i tu; www.staraczestochowa.pl/index.php?Mapa-C...t=0&katg=all&id=1428

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 dni temu - 1 miesiąc 3 dni temu #31341 przez Stanisław Jegier
Szanowni Państwo. Obecnie indeksuję metryki zgonów z Częstochowy z roku 1801. Występują tam trzy cmentarze: św. Zygmunta, Św. Krzyża i Rocha. Gdzie jest cm. Rocha wiem. Cmentarz św. Zygmunta istniał gdzieś z tyłu kościoła św. Zygmunta /tak mi opowiadali dziadkowie/.
Ale gdzie był cmentarz Św. Krzyża? Wypowiedź p. awm koliduje ze stwierdzeniem p. Jacka.

Pozdrawiam
Stanisław

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 dni temu #31343 przez Jacek Tomczyk
W Ośrodku Dokumentacji Dziejów Częstochowy jest mapa z lokalizacją cmentarza na obecnym Placu Daszyńskiego. Zaznaczono tam też kaplicę. Może ona była pod wezwaniem św. Krzyża.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 dni temu #31344 przez Sławomir Worwąg

Jacek Tomczyk napisał: W Ośrodku Dokumentacji Dziejów Częstochowy jest mapa z lokalizacją cmentarza na obecnym Placu Daszyńskiego. Zaznaczono tam też kaplicę. Może ona była pod wezwaniem św. Krzyża.

Dokładnie tak. Wspominał o tym Stefan Krakowski w "Stara Częstochowa: studia nad genezą, ustrojem i strukturą ludnościową i gospodarczą Częstochowy, 1220-1655"

Sławek Worwąg
www.worwag.pl

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 dzień temu #31349 przez awm; awm
Pan Stanisław Jegier napisał:
„[…] Ale gdzie był cmentarz Św. Krzyża? Wypowiedź p. awm koliduje ze stwierdzeniem p. Jacka.”
~~~~~~~~~~~~~~~~
Nigdy nie badałem tej sprawy ani nie zajmowałem się nią bliżej. Dlatego moja wypowiedź kończyła się zdaniem: „Słyszałem to od starszych mieszkańców miasta. Czy dobrze?”.

Po przeczytaniu po tej mojej wypowiedzi wszystkich następnych i pamiętając z wspomnianych przekazów, że ponoć „przy budowie placu masę kości stamtąd wywieziono, bo właśnie cmentarz tam był”, sięgnąłem z ciekawości hasłem „plac Daszyńskiego w Częstochowie” do Internetu. Między innymi, wypowiedziała się w tym temacie wszechwiedząca (w dobrym tego słowa znaczeniu) Wikipedia:
pl.wikipedia.org/wiki/Plac_Ignacego_Dasz..._w_Cz%C4%99stochowie

„Plac Ignacego Daszyńskiego w Częstochowie, do 1934 nazywany Nowym Rynkiem – plac w centrum Częstochowy, w dzielnicy Stare Miasto, nazwany imieniem premiera Polski –Ignacego Daszyńskiego.
Na placu zbiega się sześć ulic: al. Najświętszej Maryi Panny., ul. Warszawska, ul. Krakowska, ul. Mirowska, ul. Ogrodowa i ul. Berka Joselewicza. […]

Pierwotnie, od średniowiecza, mieścił się tu cmentarz, wykorzystywany jako cmentarz grzebalny przez pobliską parafię. Na jego terenie znajdowała się kaplica św. Krzyża. Cmentarz został powiększony w roku 1643, natomiast w roku 1825, przy wytyczaniu Alei NMP, cmentarz zlikwidowano i przeniesiono w okolice ulic Fabrycznej (Mielczarskiego) i Ogrodowej, a później na Kule. […]

Tę stronę ostatnio edytowano 12:39, 3 paź 2017.”
Nazwisk autorów nie znalazłem.

Okazuje się, że cmentarz "wędrował"
awm

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 dzień temu #31350 przez awm; awm
Byłbym przegapił - Panu J K R:
dzięki za linki - pocztówki przewspaniałe; Gościówa z ich gospodarza :)
awm

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 godzin temu #31366 przez Agnieszka Badora
Po przeczytaniu tego tematu zaczelam przeszukiwac info na temat tego cmentarza . Faktycznie kiedys dawno temu slyszalam "jakas" pogloske o pochowkach na p.Daszynskiego ale jakos ten temat mnie nie interesowal . Chyba zbiegiem lat czlowiek zaczyna spogladac w stecz i zastanawiawiac sie nad tym co bylo i kim jestesmy z pochodzenia , kim byli nasi przodkowie i co robili.

Znalazlam taka zmianke czestochowa.naszemiasto.pl/artykul/paraf...843,art,t,id,tm.html czyli jednak byl tam cmentarz.

Najprawdopodobnie na swieta Bozgonarodzenia odwiedze to miejsce i zobacze jak zmienila sie konstrukcja/architektura kosciola sw.Zygmunta i ul.Krakowska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.113 s.