Topic-icon Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy

4 lata 3 tygodni temu #15420 przez Zdzisława Rajczyk
Witam.Pochodzę z młynarskiego rodu i chętnie uzupełnię moje wiadomości o mapę młynów.Będę bardzo wdzięczna za przesłanie jej. Pozdrawiam. Zdzisława

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 3 tygodni temu #15440 przez Florian Huras
Kiedyś na potrzeby wątku "Młyny i młynarze" "zmontowałem" taką mapę:

www.genealodzy.czestochowa.pl/pl/forum/4...chowy?start=25#13283
Nie wiem o jaki teren (obszar) Pani chodzi.HF

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 3 tygodni temu - 4 lata 3 tygodni temu #15441 przez Florian Huras
Sporządzając wykaz miejscowości należących w roku 1771 do ówczasnej parafii Koziegłówki ustaliłem, że obok miejscowości: Szklana Huta, Koclin, Koziegłówki, Kuźnica, Lgota, Łazy Markowskie , Markowice, Mysłów, Osiek, Pińczyce, Pustkowie, Carka, Pustkowie Lgockie, Pustkowie Mysłowskie, Pustkowie Pińczyckie, Pustkowie Zabijak, Rzeniszów, Stara Kuźnica i Winowno, wymieniane są (traktowane jako odrębne miejscowości): Młyn Flak, Młyn Burkacie, Młyn Smardzów i „Młyn za Winownem”.
Czy ktoś z forumowiczów wie o jaki młyn za Winownem chodzi ?. Czy ta miejscowość przetwała do czasów współczesnych?.
COM_KUNENA_THANKYOU: Zdzisława Rajczyk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 3 tygodni temu #15446 przez Teresa Łukasik
Witam!
W metrykach z Koziegłówek można spotkać zapis dotyczący młyna w Winownie jako Pustkowie Winowskie.
Myślę, że to jest miejsce gdzie obecnie jest osada Młynek w lesie pomiędzy Winownem a Brudzowicami, Zendkiem na rzece Brynicy. Miejsce to pokazuje mapa Targeo.

Pozdrawiam
Teresa Łukasik
COM_KUNENA_THANKYOU: Florian Huras, Zdzisława Rajczyk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 11 miesiąc temu - 3 lata 11 miesiąc temu #16226 przez Arkadiusz Pluta
Znalazłem w książce Karola Nabiałka ("Starostwo Olsztyńskie od XIV do połowy XVII wieku") też ciekawą wzmiankę dotyczącą nazwiska Masłoń (ród młynarzy i kuźników) - notabene nazwisko to też występuję w moim drzewie.

Mianowicie król Stefan Batory w 1580 r. nadał Wawrzyńcowi Masłoniowi prawo dożywocia do Kuźnicy Sieraków (minera Sieraków) zbudowanej własnym sumptem przez ojca wspomnianego Wawrzyńca na należącym do starostwa olsztyńskiego stawie Sierakowskim (Sieraków). Staw o takiej nazwie poświadczony w latach 1537 - 1538 w pobliżu wsi Sygątki (dzisiejsza Sygontka gmina Przyrów). W 1620 r. napisano: "villa Sierchov noviter locata gdzie pierwei Ruda bywała", natomiast w 1631 stwierdzono:" za Pana Ocieskiego tam była, ale ią zniósł Kuźnica". Na miejscu kuźnicy powstał folwark.
COM_KUNENA_THANKYOU: Maria Nowicka, Zdzisława Rajczyk, Ewa Żak

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #16256 przez Tadeusz Tarnowski
Tam spis (niekompletny) młynów w Polsce z podziałem terytorialnym wg województw.
eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=418&t=19336

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu - 3 lata 10 miesiąc temu #16262 przez Maria Mroczek
To jest młyn w Wiercicy, gdzie urodziła się moja Mama.

www.eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=421&t=20777

Bardzo dziękuję za tego linka.
Do tej pory nie miałam żadnych zdjęć z obecnego stanu tej posiadłości moich dziadków i pradziadków.
Chociaż byłam tam w latach 80-tych, ale nie miałam aparatu przy sobie.
Serdecznie pozdrawiam.
Maria

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #16670 przez Krzysztof Łągiewka
Wiek, Nr 232 z 5(17).1887, s. 3
Sprzedaż dóbr. W dniu 11 października w wydziale cywilnym sądu okręgowego piotrkowskiego zostały sprzedane następne majątki:
1. Osada młynarska Brzózki gm. Popów pow. częstochowskiego (79 mórg 93 pręty) nabywca Antoni Kossowski za 2112 rubli. Na poprzedniej niedoszłej do skutku licytacji osada ta szacowaną była na 5500 rubli.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 9 miesiąc temu #16855 przez Kamil Łyko
Cześć,
w opisie miejscowości Wąsosz Górny na Wikipedii czytamy:

"Vansosche wieś z dawna królewska wchodziła w skład starostwa brzeźnickiego. W roku 1564 osada w województwie sieradzkim miała łanów 12 czynszowych – karczmarze mieli 1,5 łana, zdun na półłanku, młyn na Warcie, młynek na strudze Trzebce. Dochód 101 fl 24 grosze 13 den. Wg lustracji dóbr królewskich z 1632 w Wąsoszu było 6 kmieci ,którzy gospodarzyli na 6 łanach ziemi . We wsi było też 6 wolnych kmieci (3 łany ziemi), 6 wolnych ogrodników ,którzy płacili 30 florenów czynszu oraz 3 karczmarzy : Jacob Chama , Nicolaum Kotek i Petrum Pierzchała. Młyn na krzepickiej rzece dzierżawił młynarz Liczko. Wójtostwo wąsoskie dzierżyli na podstawie przywileju królewskiego z 1607 Adriano Wolski et Barbarae de Noskow"

Źródło: Lustracja województw wielkopolskich i kujawskich 1628-1632 ,cz II województwo sieradzkie,s.113-114.


Szczególnie z racji nazwiska dzierżawcy interesuje mnie młyn na krzepickiej rzece (czyli Liswarcie). Czy na mapie młynów na forum jest ten młyn oznaczony? Czy ma ktoś o nim jakieś inne informacje?



@Krzysztof,
czy jest gdzieś dostęp do elektronicznej wersji gazety "Wiek"


_
Pozdrawiam,
Kamil

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 9 miesiąc temu #16955 przez Zbyszek Rubin
Zainteresowała mnie informacja na temat "Młyn Dąbie" czy ktoś wie coś więcej na ten temat? tzn: gdzie istniał i czyją był własnością.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18382 przez A Mordal
Właścicielami młyna w miejscowości Łykowe - Pustkowie Wilkowiec parafia Wierzchlas byli: przed 1753 rokiem Urban i Zuzanna Kij vel Kik, nastepnie Marcin i Agata Kij vel Kik a po nich Idzi Kij vel Kik z żoną Rozalią zd. Walińska. Sa to moi przodkowie. Niestety nie znam pozostałych właścicieli. Pozdrawiam Andrzej

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu - 3 lata 6 miesiąc temu #18388 przez Arkadiusz Pluta
Jeśli chodzi o młyn Dąbie to w moim drzewie Ewa Suchan z domu Socha wdowa z Krasawy (Sochowie i Suchanowie dwa rody kaczmarskie) wyszła drugi raz za mąż w Zrębicach za Andrzeja Ślęzaczka z Dąbia w 1715 roku. Wcześniej jej siostra Agnieszka w 1697 r. w Zrębicach wyszła za Jana Ślęzaczka młynarza z Kucelina. Jednym ze świadków był też Jakub Ślęzaczek. Młyn więc był gdzieś na Kucelinie. Znalazłem też opis procesu na tym forum o łąki gdzie stał ten młyn - www.genealodzy.czestochowa.pl/pl/tgzc/ak...sci/344-projekt-huta

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18459 przez Jakub Bendkowski
Dziękuję za ten wątek. Mnie interesuje przede wszystkim młyn na pustkowiu Chrapoń, który kilka miesięcy temu został zburzony przez prywatnego właściciela. Mój 3 razy pradziad wybudował go podobno w 1800 r. Młyn udało mi się jeszcze zobaczyć w stanie "agonalnym". Dziś przeglądając internet dowiedziałem się, że został dosłownie zrównany z ziemią. Szukam informacji o rodzinie Bendkowskich z Chraponia/Mstowa. Podobno pierwszym z rodziny na tym terenie był Jan/syn Feliksa, budowniczy młyna. Jeśli ktoś miałby jakieś informacje dotyczące mojej rodziny i się nimi podzieli, to będę zobowiązany.
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18460 przez Andrzej Kuśnierczyk
Jakubie, wszystkie dane metrykalne Mstowa (do 1815 ) ma w swoim zasobie Amadeusz Szklarz-Habrowski

www.genealodzy.czestochowa.pl/pl/tgzc/sp...e-w-latach-1615-1815

(Nie znam jego adresu e-m; proszę skontaktować się z Jackiem Tomczykiem)
COM_KUNENA_THANKYOU: Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18473 przez Arkadiusz Pluta
Wg książki "Średniowieczne dzieje nadwarciańskiego Mstowa" Jacka Laberscheka w 1569 r. kanonicy z klasztoru wydzierżawili ten mocno zniszczony młyn Chrapoń Aleksandrowi Będkowskiemu, synowi uprzedniego dzierżawcy Jana Będkowskiego, zobowiązując go do odbudowy obiektu z drewna zwiezionego z lasów Krasice i do wzniesienia obok piły, czyli tartaku. Jego istnienie poświadczone jest w materiałach źródłowych z doby sejmu czteroletniego (1788-1792).

Także pobierane były dziesięciny przez kanoników z Chraponia wg dokumentów finansowych z lat 1703-1734 - familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29...,363545601,363764501

Z pustkowia Chrapoń lub też młyna pochodzą też Chrapońscy - znalazłem ich w bocznej linii mojego drzewa.
COM_KUNENA_THANKYOU: Zdzisława Rajczyk, Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18514 przez Tomek Janas
Młyny Klucza Koziegłowskiego
MŁYN NA PUSTKOWIU WINOWSKIM

Dzień dobry.
Dziś, tak jak w nagłówku, chciałbym zaprezentować nieco informacji o młynie w Winownie, o którym jak dotąd wiadomo chyba najmniej.

Młyn w okolicach Winowna nazywany jest w księgach parafialnych różnie: Młyn w Winownie, Młyn na Pustkowiu Winowskim, Młyn za Winownem, Młyn Zawinowski czy Młyn Winowski. Sam młyn jest wymieniany m.in. w "Dziejach Rzeniszowa i Markowic" lecz autor nie podaje, kto był tamtejszym młynarzem.

Przeglądając śluby z 1810 roku trafiłem na ślub Grzegorza Matyi z Małgorzatą Blachel. Zapisane jest tam, że Grzegorz był synem Franciszka, Majstra Kunsztu Młynarskiego na Pustkowiu Winowskim osiadłego.
Franciszek w 1773 roku poślubił Agnieszkę Psonkę z Rzeniszowa. Udało mi się znaleźć 4 synów z tego związku:
*1774 Andrzej
*1776 Karol 1x ??? 2x 1811- Joanna Laświczówna.
*1783 Jan
*1786 Grzegorz

Pani Teresa Łukasik pisała kiedyś na forum o Kazimierzu Matyi z Młyna w Winownie, który 1750 roku pochował swoją trzyletnią córeczkę Kunegundę.

Kunegunda urodziła się w 1747 roku jako córka Kazimierza i Teresy Matyjów. Idąc tym tropem znalazłem inne dzieci Kazimierza i Teresy. Od 1740 roku w parafii rodzą się dzieci Kazimierza i Teresy Młynarczyków, od 1747 Kazimierza i Teresy Matyjów, a od 1760 Kazimierza i Marianny Matyjów. Nie udało mi się znaleźć w parafii ślubu Kazimierza ani z Teresą, ani z Marianną, za to w 1739 Kazimierz Młynarczyk wstępuje w związek małżeński z Katarzyną Szewcówną (dzieci takiej pary też nie zauważyłem w księgach parafialnych)

Dzieci Kazimierza Młynarczyka/Matyi z Winowna:
*1740 Sebastian Młynarczyk, Kazimierza i Teresy, Winowno
*1742 Antoni Młynarczyk, Kazimierza i Teresy, Winowno
*1744 Małgorzata Młynarczyk, Kazimierza i Teresy, Winowno
*1747 Kunegunda Matyja, Kazimierza i Teresy, Winowno
*1750- Franciszek Matyja, Kazimierza i Teresy, Młyn w Winownie

*1760- Katarzyna Matyja, Kazimierza i Marianny, Młyn Zawinowski
*1761- Jan Matyja, Kazimierza i Marianny, Młyn w Winownie
*1763- Łukasz Matyja, Kazimierza i Marianny, Młyn Winowski
*1766- Franciszka Matyja, Kazimierza i Marianny, Winowno

Pozdrawiam
Tomasz J.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18515 przez Danuta Blachnicka-Łebek
Młyn Dąbie jest w Częstochowie ul. Żeromskiego.
COM_KUNENA_THANKYOU: Arkadiusz Pluta

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18518 przez Damian Jureczko
Młyn na Pustkowiu Winowskim

1707r. urodzenie Casimira syna Walentego Mateyczyka i Zofii z Winowna,
familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-12886...,364454401,362961201

Możliwe,że to późniejszy młynarz Kazimierz Matyja. Wcześniej rodziły się na tym młynie dzieci Grzegorzowi Strąk i jego zonie Mariannie. W 1725 był nawet Kazimierz-ale zbyt młody by w 1740 mieć dziecko.



Damian Jureczko
COM_KUNENA_THANKYOU: Tomek Janas

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu - 3 lata 6 miesiąc temu #18542 przez Arkadiusz Pluta
Znalazłem, że młyn wodny (zbożowy) Dąbie był dokładnie przy ul. Żeromskiego 18 w Częstochowie o czym mówi akt nacjonalizacji z 14 listopada 1950 r, gdzie widnieje pod pozycją 23.
Załączniki:
COM_KUNENA_THANKYOU: Halina Klimza

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18655 przez Jakub Bendkowski
Dziękuję za tę wiadomość!!

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18656 przez Jakub Bendkowski
Czy data 1569 nie jest pomyłką? Z innych źródeł wiem, że Jan i Aleksander żyli w XIX w.? Oczywiście wolę wersję z książki J. Laberscheka. :)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu - 3 lata 6 miesiąc temu #18660 przez Arkadiusz Pluta
To pytanie dotyczące daty raczej do Jacka Laberscheka. Wiek XIX raczej na pewno jest błędny. Może tutaj chodziło o innego potomka z tej linii, który przebudowywał lub odbudowywał ten młyn.

Z resztą nazwisko Będkowski jest mocno związane z młynarstwem, także w parafii Koziegłówki - www.kozieglowy.pl/kategorie/historia_gminy .

W 1705 r. niejaki Krzysztof Będkowski (ur.1677 syn Jakuba i Jadwigi) z młyna Zabijak koło Pińczyc żeni się z Marianną Maszczyk z Wysokiej parafia Przybynów i mieli sześcioro dzieci. Młynarze byli raczej elitą na wsi i często zwierali związki tylko w swoim gronie. Dlatego nie zdziwiłbym się, że ci Będkowscy także mogli być spokrewnieni z tymi z Mstowa. W Mstowie młyn był dzierżawiony od Kanoników a teren w Zabijaku należał do biskupów krakowskich władców Księstwa Siewierskiego, więc istnieje wspólny mianownik kościół.

Notabene jego żona Marianna Maszczyk też była z rodu młynarskiego, który występuje w bocznej linii mego drzewa. Maszczykowie posiadali młyn w parafii Przybynów określany jako młyn nad rzeką Czarką (Molla dicto Czarka) lub młyn Przybynów lub Maszczykowy młyn.

Zastanawiam się gdzie on mógłby być ulokowany, czy w pobliżu źródeł rzeki Czarki, czy też gdzieś w okolicach Żarek Letnisko, gdzie istnieje do dzisiaj młyn. Może ktoś z forumowiczów ma jakieś lepsze informacje na temat lokalizacji tego młyna?
COM_KUNENA_THANKYOU: Zdzisława Rajczyk, Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18664 przez Teresa Cybulska
W par. Mstów Jan Bendkowski jest świadkiem na ślubie szwagra Karola Maszczyńskiego 1838 a.40
Załączniki:
COM_KUNENA_THANKYOU: Arkadiusz Pluta, Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu #18694 przez Beata Borowietz-Weiß
Tez sie zastanawiam jak by Bedkowskich z Kozieglowy, Mstow i Przedborz ze soba polaczyc. A moze wszystkich Bedkowskich na tej stronie wpisac i wymienic sie informacjami ? Rodz.Bedkowskich z Przedborza zaczyna sie od Bartlomiej Bedkowski mlynarz z mlynu Cegienia
ur. ok. 1760 - zm.1830 w Przedborz. Slub z Maryanna Borkowska (1763-1796) w 1782 roku. Drugi raz zeni sie z Teresa Goszczynski ok. 1798. Tego aktu slubu do teraz nie moge znalesc jak i aktu zgonu Teresy Goszczynskiej.Moze znalazly by sie w tych aktach brakojace informacje.
Pozdrawiam Beate
COM_KUNENA_THANKYOU: Zdzisława Rajczyk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 6 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #18748 przez Jakub Bendkowski
powstanie1863.zsi.kielce.pl/index.php?id=p11

A tu o Przedborzu i Antonim Będkowskim, powstańcu styczniowym
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.810 s.