Oddaję do Państwa dyspozycji bazę zasobów metrykalnych (w menu po lewej znajdują się 3 nowe pozycje). Jest to zbiór wszystkich nadesłanych do tej pory plików z indeksami metrykalnymi, teraz połączony w całość - z możliwością przeglądania wg parafii, nazwiska i przede wszystkim z możliwością przeszukiwania.

W bazie mamy ponad 52 tys. wpisów. Mam nadzieję że taki system ułatwi Państwu poszukiwania genealogiczne.

Namawiam jednocześnie do współtworzenia indeksów metrykalnych i nadsyłania do mnie, wszystko zostanie opublikowane. Komentarze i uwagi są oczywiście mile widziane.

KSIĘGA LUDNOŚCI WSI CYNKÓW (Sygn GmKoziegłowy 6 – Archiwum Państwowe w Częstochowie)

[brak początkowych 36 stron]

5. Wojciech Chabrzyk 1840 (Andrzej i Marianna Psonka)
Jan Chabrzyk 1842 ( - || - )
Antoni Chabrzyk 1852 ( - || - )

6. Franciszek Psonka 1814 (Tomasz i Salomea Paliga) zm.1902 [wdowiec po Zofii Szatan]
s. Antoni 1853 (ż. Marianna Kasprzyk)

7. Antoni Kidawa 1859 (Wincenty i Marianna), ż.Katarzyna Duda
Elżbieta z Surmów Duda 1824 Brudzowice
Ignacy Duda 1847 Zendek (Franciszek i Elżbieta Surma) ż. Agnieszka Grzybowska z Będzina
(1v.Gembala)
Józef Duda 1858 (Franciszek i Elżbieta Surma ) ż. Marianna Sitek (Maciej i Marianna Skalska)

Zabytek Krolowa polska na Iasnogorze funkcjonuje jako bezimienny rękopis, przechowywany w Bibliotece Naukowej Akademii Nauk Ukrainy im. Wasyla Stefanyka we Lwowie w tzw. Zespole Baworowskich (sygnatura Bawor. 649 III). Rękopis jest formatu 39cm x 24cm. Pełny tytuł dzieła Krolowa polska na Iasnogorze. Nabożeństwo na wszystkie dnie roku na cześć Maryi Panny jest umieszczony na grzbiecie oprawy. W Archiwum na Jasnej Górze znajduje się mikrofilm tego zabytku sporządzony w 1986r. (,z którego korzystałam).

Krótka historia rękopisu oraz właściwości językowe zabytku.

Rękopis w większości sporządzony został jedną ręką, takim samym atramentem, na tym samym papierze, w niechronologicznym układzie. Twórca dzieła musiał być blisko związany z tradycją paulińską, której najsilniejsze centrum znajduje się na Jasnej Górze. Wskazują na ten związek takie fakty pojawiające się w zabytku, jak dobra znajomość dziejów Jasnej Góry, bardzo dobra orientacja w złożonym procesie politycznych uwarunkowań funkcjonowania zakonu w Rzeczypospolitej XVIII stulecia oraz literatury dotyczącej wydarzeń historycznych, która w owym czasie dostępna była jedynie członkom tej wspólnoty zakonnej. Autor swobodnie porusza się także wśród tekstów odnoszących się do kultu maryjnego od najstarszych ojców Kościoła począwszy, poprzez traktaty mariologiczne średniowieczne i nowożytne. Przechodząc do kwestii ustalenia prawdopodobnego autora zabytku, staję przed trudnym zadaniem. Z oglądu rękopisu wynika niedwuznacznie, że zasadniczy zrąb tekstów powstał w wieku XVIII. Poddając analizie aktywność w dziedzinie twórczości literackiej można wytypować jako prawdopodobnego autora zabytku paulina Mikołaja Juniewicza (1695-1756). Mikołaj Juniewicz zaliczany był do grona poetów klasztornych. Ponadto ceniony był w zakonie jako dobry mówca i poliglota.

Parafia św. Barbary w Częstochowie, dnia dwudziestego siódmego sierpnia, tysiąc dziewięćset trzydziestego piątego roku o godzinie siedemnastej. Stawił się Feliks Myga lat dwadzieścia sześć mający, ślusarz z Częstochowy w obecności: Kazimierza Mygi, lat dwadzieścia cztery i Anny Roman, lat dwadzieścia dwa, obojga z Częstochowy i okazał nam dziecię płci żeńskiej, urodzone w Częstochowie w dniu dziewiątym lipca roku bieżącego o godzinie trzeciej z jego małżonki Stanisławy z Ziębów, lat dwadzieścia mającej. Dziecięciu temu na chrzcie św. w dniu dzisiejszym dopełnionym dano imię Helena, a rodzicami chrzestnymi byli: Kazimierz Myga i Anna Roman. Akt niniejszy stawającemu i świadkom przeczytany, przez nas podpisany. Utrzymujący Akta Stanu Cywilnego

Dniu 26 VIII 1954 r. w par. św. Jakuba w Częstochowie Helena Myda zaślubiła Adolfa Poświatowskiego.

Summa klątwy, którą wyklęty jest Alexander Koniecpolski w Krakowie, na Synodzie w kościele U Wszech Świętych, dnia czwartego maja, Roku Pańskiego 1612.

Jawnie przy zgromadzeniu wszystkiej Dyocezyey Krakowskiej, Najprzędniejszych Prałatów, i przy ludzie świeckim, gdzie sam J.M.X. Biskup ubrany będąc pontifilicaliter uczyniwszy Dekret, wyklął Alexandra Koniecpolskiego, ze wszystkiemi temi, co mu radę i pomoc jakimkolwiek sposobem dawali, co mu fawowali, którzy się cieszyli z tego, którzy wiedzieli a nieprzestrzegli, i niedali znać, i świecę zgasił. Toż uczyniło 12 Prałatów anatematyzując wszystkich tych, między którymi byli dwa Opaci, Sądecki i Chebdowski. A to o świętokraydztwo, iż wziął gwałtem, Klasztor zburzywszy, Panny ślubami obowiązane Bogu, Dorotę i Zofię Dębieńskie, i o gwałt uczyniony temuż Klasztorowi Boga wszechmogącego mocą Apostołów śś. Piotra i Pawła, i Kościoła ś. powszechnego, i naszą zwierzchnością.

Akt I
Desperacja w Janowie...

Do Jaśnie Wielmożnego Biskupa Diecezji Kieleckiej
Wawrzeńca Migalskiego mieszkańca Posady Janów parafij potok Złoty Częstochowskiego powiatu

Katolicy z posady Janowa mając wyjednane pozwolenie przez św. pamięci JW Biskupa Majerczaka zezwolenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Duchownych na stałe zamięszkanie Księdza Wikarego z parafij Potok Złoty przy Kościele Janowskim, niejednokrotnie przybiegali z prośbami do stóp Wasze Ekscelencji o zobowiązanie księdza Proboszcza Potok Złoty nierobienia trudności w odwoływaniu księdza do parafialnego kościoła (...)

Logowanie