Topic-icon Księgi metrykalne Włodowice (przed 1809)

2 miesiąc 3 dni temu #31250 przez Maciej Makula
Dzień dobry

Poszukuję ksiąg metrykalnych dla parafii w Włodowicach - ale sprzed 1809 roku (to mniej więcej data graniczna dla zbiorów na FS). Czy są one gdzieś dostępne (Archiwum Diecezjalne?), czy też po prostu się nie zachowały?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 3 dni temu #31252 przez Joanna Bożek
Proszę poszukać pod Katowicami na familysearch. Więcej raczej wątpię żeby było. Jest jeszcze spis ludności z konca XVIIIw.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 dni temu #31266 przez Maciej Makula
Dziękuję za informację. Tak, pod Katowicami jest pewna część, ale niestety nie interesujący mnie okres (1770-1810) - stąd moje pytanie. Do spisu ludności z 1790 również dotarłem i liczyłem, że zweryfikuję znajdujące się tam wpisy poprzez księgi metrykalne.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 dni temu #31270 przez Jacek Tomczyk
W Archiwum Archidiecezji tych ksiąg nie ma, a to sugeruje że się nie zachowały.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 dzień temu #31286 przez Anna Chmielowska
Księgi Włodowic są jeszcze przy Wrocławiu ? Nie wiem które lata. Pozdrawiam Anna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 dzień temu #31288 przez Beata Rakowska
Witam,
borykam sie z tym samym problemem. Wiem, ze wiek XVIII jest napewno w Arch. Diezezji Krakowskiej. Sama kilka lat temu zlecilam wyszukanie metryk pewnej Pani. Znalazla i przeslala mi interesujace mnie dane od ok 1709 roku.Niestety ostatnie 3-4 lata nie mialam czasu , zajmuje sie teraz jedynie sporadycznie tym tematem i " kontakt" mi sie urwal.
Poniewaz Wlodowice przez bardzo krotki okres czasu nalezaly do zaboru pruskiego pomyslalam, ze moze znajdzie sie cos w Arch. wroclawskim. Na moja prosbe( pytanie) nie otrzymalam odpowiedzi.Ciagle mam nadzieje, ze moze na Forum ktos powiada dokladniejsze informacje.
Pozdrawiam.
Beata

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #31309 przez Maciej Makula
Dziękuję wszystkim za informacje.

Napisałem do Archiwum w Krakowie i otrzymałem następującą odpowiedź:

Szanowny Panie,
posiadamy następujące księgi metrykalne z parafii we Włodowicach:

Parafia WŁODOWICE
CHRZTY
1717 - 1751
ŚLUBY
1714 - 1748

Na FS - przed rokiem 1808/1809 - są zgony (1637-1775 - pod Wrocławiem, 1714-1761, 1641-1643, 1637-1641, 1761-1775 pod Katowicami).

Z mojego punktu widzenia to niestety dziura, bo szukam przodka urodzonego ok. 1775 roku - późniejsze dokumenty mają zaś pewne istotne sprzeczności w treściach.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #31310 przez Jacek Tomczyk
Jeśli przodek brał drugi ślub to są jeszcze alegata, a tam odpis aktu urodzenia.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #31311 przez Mirosław Butryn
Akta z Włodowic w Archiwum Kurii Krakowskiej??? A może ktoś z państwa wie czy jest jakiś inwentarz zasobów tego archiwum? Skoro są tam Włodowice to może i akta innych parafii dziś należących do innych niż krakowska diecezji.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #31319 przez Sławomir Worwąg

Anna Chmielowska napisał: Księgi Włodowic są jeszcze przy Wrocławiu ? Nie wiem które lata. Pozdrawiam Anna

Te niby z Wrocławia są źle przyporządkowane na familysearch. To są Włodowice spod Zawiercia.

Sławek Worwąg
www.worwag.pl

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #31324 przez Maciej Makula
Najpewniej brał ślub poza Włodowicami.

Ten mój przodek to w ogóle jest jakaś ciekawostka, bo albo są przekłamania w dokumentach, albo też ja coś przegapiłem.

Poszukiwania zacząłem od mojego 3xpra dziadka Pawła Sałtysa urodzonego w 1823. Zgodnie z księgą metrykalną jego ojcem był Tomasz Sałtys (lat 48) i "jego żona" Magdalena Kania (lat 35). Czyli matematycznie rzecz ujmując (z oczywistą dozą tolerancji dla ówczesnej datacji) powinni się byli urodzić odpowiednio w roku 1775 oraz 1788.

Następnym źródłem był dla mnie spis ludności z lat 1790/91, gdzie faktycznie w Żętkowicach (Rzendkowice) parafia Włodowice mieszkał Tomasz (lat 14), syn Bartłomieja Sałtys (lat 50), żonatego z Apolonią (lat 32). Co ciekawe dla dalszego wątku w tej samej wsi mieszkali jeszcze Tomasz Sałtys (dla uproszczenia II, lat 34) i Bartłomiej Sałtys (II, lat 25).

W tym samym spisie w parafii mieszka kilka rodzin o nazwisku Kania, ale żadna z nich nie ma córki Magdaleny w wieku 1-3 lata.

Zacząłem więc szukać dalszych dat rodzinnych. Nie znalazłem w okresie 1809-1823 ślubu Tomasza Sałtysa i Magdaleny. Znalazły się za to inne śluby związane z Sałtysami:

1815 - Elżbieta Sałtys (lat 17), córka Bartłomieja (II, ówcześnie lat 56) i Maryanny Kania (lat 42). Świadkami byli Tomasz Sałtys (lat 36, brat stryjeczny panny młodej) i ... Tomasz Sałtys (II, lat 56).

1819 - Marianna Sałtys (lat 22), córka Bartłomieja (II, już zmarłego) i wdowy Maryanny Kania. Świadkiem jest niejaki Jan Kościelny, który w 1823 jest świadkiem przy narodzinach mojego pradziadka (taka ciekawostka bez związku z tematem).

1820 - Marianna Sałtys (lat 23), córka Tomasza Sałtys (II). Świadkiem jest Tomasz Sałtys (I, lat 39, brat stryjeczny).

1820 - Małgorzata Sałtys (lat 17), córka Tomasza Sałtys (II). Świadkiem ponownie "brat stryjeczny" Tomasz Sałtys (I, tym razem lat 44).

Mając to przejrzałem też zgony:
1815 - umiera Bartłomiej Sałtys (II, lat 60). Zgon zgłasza Tomasz Sałtys (I, lat 39, dla którego zmarły był stryjem).
1819 - umiera Tomasz Sałtys (II, lat 63).
1845 - umiera Tomasz Sałtysiak (czyli I po zmianie nazwiska, syn Bartłomieja i Zofii)
1862 - umiera Magdalena Sałtysiak z.d. Kania, wdowa (lat 74), rodzice i miejsce urodzenia nieznane.

Podsumowując ten nieco skomplikowany wywód raczej bezsporna jest data urodzenia interesującego mnie Tomasza jak i jego żony Magdaleny - ale tych ksiąg nie ma (i stąd było moje pytanie).

Ciekawsza jest jednak inna rzecz (co przy okazji jest dla mnie sporą zagadką). Jeżeli dla "mojego" Tomasza stryjami byli Tomasz (II) i Bartłomiej (II), to znaczy że musieli być oni braćmi jego ojca. Tyle tylko, że ojciec też miał się nazywać Bartłomiej. A nie spotkałem jeszcze sytuacji, żeby w ramach rodzeństwa dawać dwóm osobom tak samo na imię.

Inna wątpliwość bierze się z wieku obu Bartłomiejów (wynikające ze spisu na 1790) - Bartłomiej I (ojciec Tomasza, ma wówczas lat 50), zaś Bartłomiej II (stryj Tomasza) ma mieć lat 25. Bracia z różnicą 25 lat? Albo uciekło mi gdzieś jedno pokolenie, albo opisy w księgach są dotknięte jakimś błędem. Niestety - lata 1751-1809 to dziura w dokumentach i to chyba dziura czarna :)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.970 s.