Topic-icon Środula

1 rok 3 miesiąc temu - 1 rok 3 miesiąc temu #23569 przez Magdalena Rutkowska
Zwracam się z prośbą o pomoc gdzie znajdę akta Środuli. Myślę że tam mogli umrzeć Jakób i Agnieszka Puta z domu Musialik; moi pradziadkowie. Na akcie ślubu mojego dziadka Wawrzynca Puta ur w Warpii jest napisane, ze jego rodzice już nie żyli ale zamieszkiwali w Środuli. Nie znalazłam ich aktów zgonu w aktach Będzina - bo nie są dostępne po roku 1909 w internecie. Mój dziadek miał ślub w 1922 i wtedy już nie żyli. Po powstaniu śląskim przeprowadził się do Wielkopolski i nie miał kontaktu z rodzicami ani żadnym rodzeństwem (wiem że kilkoro zmarło krótko po urodzeniu)
Proszę o pomoc. Pozdrawiam Magdalena

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu #23594 przez Urszula Rosolińska-Ratman
Na pewno do końca XIX w. Środula należała do parafii św. Joachima z Zagórzu ( obecnie Sosnowiec-Zagórze ).. Akta są w Archiwum Państwowym w Katowicach. Na dostęp do ksiąg w parafii radzę nie liczyć - odsyłają do archiwum.
Na początku XX wieku erygowano w Sosnowcu kilka nowych parafii więc mogła ulec zmianie parafia dla Środuli.
Urszula Ratman
The following user(s) said Thank You: Magdalena Rutkowska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu - 1 rok 3 miesiąc temu #23608 przez Magdalena Rutkowska
Dziękuje Pani Urszulo. Mam pytanie czy te akta dostępne są na stronach internetowych czy tylko pozostaje wizyta w Archiwum? Mieszkam w Zielonej Górze stąd to pytanie. Czy istnieje możliwość zamówienia akt do Archiwum w Zielonej Górze?

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu #23614 przez Teresa Łukasik
Akt dot. Sosnowca nie ma w internecie tylko w AP Katowice.

Pozdrawiam
Teresa Łukasik
The following user(s) said Thank You: Magdalena Rutkowska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu #23625 przez Urszula Rosolińska-Ratman
W internecie nie znajdzie Pani również indeksów. Nie sprawdziłam z jakich lat dostępne są księgi z tej parafii w archiwum ( być może tylko do 1909 r. ), ale na pewno nie znajdzie tam Pani ksiąg po 1914 roku, a szukać zgonów radziłabym od 1922 wstecz. Zatem na początek USC w Sosnowcu a dopiero później archiwum.
Pozdrawiam, Urszula Ratman
The following user(s) said Thank You: Magdalena Rutkowska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu #23627 przez Magdalena Rutkowska
Miałyśmy wspólne myśli. dzisiaj rano zadzwoniłam i wysłałam prośbę do USC w Sosnowcu. Będę czekała na odpowiedź. Pozdrawiam Magdalena_Rutkowska

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu #23770 przez Magdalena Rutkowska
Pani Urszulo!
W USC znaleziono akt prababci Agnieszki Puta, natomiast nie ma aktu Jakóba Puty.
Pozdrawiam Magdalena Rutkowska

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu #23797 przez Urszula Rosolińska-Ratman
Pani Magdo,
Proszę zwrócić uwagę na treść aktu zgonu prababci: czy jest tam zapis, że zmarła jako wdowa, czy pozostawiła męża. W pierwszym wariancie - akt zgonu pradziadka może być w innej parafii sosnowieckiej a nawet wUSC Będzin. Zakładam, że w piśmie do USC w Sosnowcu prosiła Pani o sprawdzenie tylko tej jednej parafii, a nie można wykluczyć, że mogli zmieniać miejsce zamieszkania. Najbliżej Środuli jest parafia św. Barbary ( chyba od 1902 roku ). Nieco wcześniej erygowano parafię Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (obecnie katedra ) a ok. 1911 roku parafię św. Tomasza na Pogoni.
W drugim wariancie szukałabym aktu zgonu pradziadka w miejscu zamieszkania Pani dziadka w dniu ślubu.
Czy w akcie ślubu Pani dziadka jest informacja o zawodzie ( źródle utrzymania ) jego i jego rodziców. Taka informacja może być niekiedy pomocna przy ustalaniu miejsca zamieszkania.
Tak na marginesie: nazwisko Musialik występuje w parafii Koziegłówki w II połowie XIX wieku.
Pozdrawiam
Urszula Ratman

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu - 1 rok 3 miesiąc temu #23826 przez Magdalena Rutkowska
Witam! Tak czekam na akt bo wtedy może coś więcej się wyjaśni.Nie sugerowałam żadnej parafii . Może jeszcze USC Będzin. W czasie ślubu mojego dziadka pradziadkowie nie żyli wynika to z aktu ślubu dziadka. .Dziadek brał ślub w Wielkopolsce. W akcie jest podane ze był cieślą? w innych aktach urodzenia dzieci górnik a potem robotnik.
Co do Musialików to znalazłam już dużo aktów i po linii babci Agnieszki Musialik doszłam do 1850 roku. Mieszkali w Dąbrowie , Kolonii Reden, Niemce czyli blisko siebie. Wszystkie akta z Będzina. 3 razy pra babcia ur się w Sławkowie około +- roku 1798 ale nie wiem gdzie ten akt szukać czy też Sławków należał do Będzina?
Pozdrawiam Magdalena R.

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 3 miesiąc temu #23830 przez Urszula Rosolińska-Ratman
Pani Magdo
Sławków miał swoją parafię, a rok 1798 wskazuje, że akta mogą znajdować się tylko w parafii lub w archiwum diecezjalnym. O ile się nie mylę będzie to obecnie diecezja sosnowiecka a w niej chyba jeszcze nie funkcjonuje archiwum ( ma byś w Będzinie), Jednak diecezja sosnowiecka istnieje dopiero od kilku lat, akta z parafii mogły trafić do archiwum przy poprzedniej diecezji - ale tu nie potrafię podpowiedzieć kierunku. Mogą to być Kielce, Kraków może Częstochowa. Proszę sprawdzić jeszcze Sławków na familysearch.
W sprawie daty i miejsca zgonu pradziadka proponuję poczekać na akt zgonu z Sosnowca.
Pozdrawiam Urszula Ratman

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu - 1 rok 2 miesiąc temu #23853 przez Magdalena Rutkowska
Pani Urszulo znalazłam w bazie Pradziad - akta Sławkowa są w AP w Katowicach . Nie ma lat które mnie interesują.
baza.archiwa.gov.pl/sezam/pradziad.php?l...jscowosc=S%B3awk%F3w
Pozdrawiam

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #23859 przez Urszula Rosolińska-Ratman
Pani Magdo,
Akt metrykalnych sprzed 1808 roku nie ma w archiwach państwowych. Do tego roku akta były prowadzone w parafiach tylko w jednym egzemplarzu - kościelnym i po łacinie. Dopiero od 1808 r. proboszczowie mieli statut urzędników stanu cywilnego i prowadzili akta w dwóch egzemplarzach - jeden kościelny a drugi cywilny ( po polsku ) i właśnie te cywilne trafiają do archiwum państwowego. Dlatego wspomniałam o poszukiwaniu rocznika 1798 albo w parafii albo w archiwum diecezjalnym - jako własność kościoła. Proponuję zwrócić się listownie do parafii w Sławkowie, najlepiej listem poleconym, wtedy będzie Pani miała pewność, że dotarł do adresata.Proszę też wziąć pod uwagę, że wpisy łacińskie są raczej "ubogie" w treść i w większości parafii nie wpisywano imion rodziców nowożeńców a nawet ich wieku. W przypadku chrztów może nie być nazwiska panieńskiego matki, więc poszukiwania są trudniejsze.
W poprzednim poście zapomniałam dodać, że w grę może wchodzić jeszcze diecezja katowicka. W Archiwum Archidiecezjalnym w Częstochowie nie ma mikrofilmów ze Sławkowa - sprawdziłam.
Pozdrawiam Urszula Ratman
The following user(s) said Thank You: Magdalena Rutkowska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu - 1 rok 2 miesiąc temu #23865 przez Magdalena Rutkowska
Teraz już wszystko rozumiem.
Sławków należy do Diecezji Sosnowieckiej wg poniższej mapy .
www.diecezja.sosnowiec.pl/diecezja/mapa-diecezji
Napiszę list do parafii w Sławkowie i to jest chyba najlepsza podpowiedź. dziękuje , pozdrawiam
Doczytałam że
ARCHIWUM SOSNOWIECKIE JEST W TRAKCIE ORGANIZACJI
ARCHIWUM NIE PRZYJMUJE INTERESANTÓW I OBECNIE NIE PROWADZI DZIAŁALNOŚCI NAUKOWO-KULTURALNEJ

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #24098 przez Jolanta Pałucha-Sikora
A rok urodzenia Dziadka ?.Może wiesz coś więcej o Pradziadkach. Gdzie się urodzili, gdzie brali ślub. Bardzo często w akcie urodzenia ,są przypisy: o ślubie lub zgonie.

Jolanta

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu - 1 rok 2 miesiąc temu #24106 przez Magdalena Rutkowska
Pani Jolanto znalazłam w USC Sosnowiec akt zgonu prababci Agnieszki Puta z domu Musialik - rok 1915 - przysłano mi ksero. Wynika z tego aktu że jeszcze żył. Natomiast aktu pradziadka nie ma ani w USC Sosnowie ani USC Będzin. Wysłałam jeszcze email do USC w Dąbrowie. Więcej pomysłów nie mam. Mój dziadek ur się w 1897 - Warpie. Pradziadkowie brali ślub w Będzinie w 1890. Niestety aktu urodzenia pradziadka nie posiadam bo jest w AP w Krakowie lub w Biórkowie w parafii. Pisałam prośbę na forum o odczytanie z AP Kraków ale bez odzewu chyba muszę sama napisać. Ksiądz w Biórkowie też nie odpowiedział. Pozdrawiam Magdalena

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #24109 przez Urszula Rosolińska-Ratman
Pani Magdo,
W sprawie aktu urodzenia pradziadka może Pani zlecić kwerendę w AP Kraków. Z aktu ślubu pradziadków ma Pani informacje o rodzicach pradziadka i orientacyjnie rok jego urodzenia. Zlecając kwerendę proponuję powiększyć zakres dat o plus / minus jeden rok. Proszę pamiętać, że na zamówieniu musi Pani podać swoje dane personalne i adres zamieszkania - takie są wymogi archiwów.
Jest szansa, że przy akcie urodzenia może być adnotacja o jego śmierci - ale tylko szansa.
Analizując okres, w którym nastąpiła śmierć pradziadka ( 1915 - 1922 ) może mieć Pani problem z odszukaniem jego aktu zgonu:
1/ mógł być powołany do wojska ( choć w 1915 miał co najmniej 45 lat )
2/ mógł brać udział w powstaniach śląskich
- a zatem w obu przypadkach mógł zginąć w walce - tu można spróbować dotrzeć do spisów poległych, które mogą być niekompletne
3/ mógł też razem z synem, czyli Pani dziadkiem, opuścić Sosnowiec i umrzeć w Wielkopolsce przed ślubem syna, nawet bardzo krótko przed datą ślubu.
W razie braku informacji o zgonie przy akcie chrztu pradziadka proponuję zacząć poszukiwania od wariantu wielkopolskiego.
Pozdrawiam, Urszula Ratman

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu - 1 rok 2 miesiąc temu #24111 przez Magdalena Rutkowska
Do Wielkopolski dotarł dziadek na pewno sam, więc tu nie ma co szukać. Myślę że jednak zostaje AP w Krakowie; no chyba że będzie pozytywna odpowiedź z Dąbrowy. Pozdrawiam
Teraz sprawdziłam w roku 1915 mógł mieć 73 lata gdyż w akcie ślubu z 1890 roku jest podane 48 lat

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #24113 przez Urszula Rosolińska-Ratman
A więc wojsko wykluczone, powstania raczej też. Pozostają okoliczne miejscowości.
Może w przekazach rodzinnych zachowały się jakieś informacje o losach Pani dziadka z okresu 1915 - 1922 Jest prawdopodobne , że przynajmniej przez jakiś czas po śmierci prababci, mogli mieszkać razem.
Pozdrawiam, Urszula Ratman

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #24114 przez Magdalena Rutkowska
Niestety nie mam takiej wiedzy. Pytałam brata. Są wspomnienia ze dziadek uczył się na piekarza, twierdząc, że był sierotą i tu nie wiem czy dobrze jeszcze nam się Czeladź kojarzy. Może to ten okres po śmierci matki?
Pozdrawiam

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu - 1 rok 2 miesiąc temu #24125 przez Jolanta Pałucha-Sikora
Pani Magdo, Jest trochę chaosu w tych poszukiwaniach. Proszę pisać bardziej konkretnie, kiedy Pani kogoś szuka. Z pewnością będzie to pomocne dla osób wspierających Pani poszukiwania. Np. cyt." 3 razy pra babcia ur. się w Sławkowie około +- roku 1798 ". O kogo tutaj chodzi ?. Akurat przy Sławkowie mogę Pani pomóc . Proszę też zreasumować swoje już posiadane dane, byśmy mogli zobaczyć co dalej w poszukiwaniach.
W swoich poszukiwaniach, proszę jeszcze uwzględnić USC w Czeladzi. Może tu coś Pani znajdzie.

Jolanta

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #24126 przez Jolanta Pałucha-Sikora
Czy Agnieszka Musialik zmieniła "po drodze" nazwisko ?.
W akcie ślubu nr 149 z 1890 roku par. Będzin, napisane jest:
Agnieszka Michalik l.27 córka Łukasza i Mariany Lis, ur. i zam. w Dąbrowie.

Jolanta

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #24129 przez Magdalena Rutkowska
Pani Jolanto są dwie sprawy :
1. Poszukuję aktu zgonu Jakóba Puty ur w Birkowie (obecnie Biórków Wielki)syna Jakuba i Katarzyny Stefanczyk :
- I żona Helena? zm. w 1887 r w Biórkowie cyt. z aktu slubu z 1890 z Agnieszką Musialik ,,wdowcem po Helenie zmarłej 3 lata temu w Biórkowie''
-II żona Agnieszka Musialik( ur w 1858) z aktu ślubu jako pannamieszkała w Dąbrowie, Jakób na Warpiu
- Ślub Jakuba i Agnieszki odbył się w 1890 w Będzonie
- Agnieszka zmarła w 1915 r we Wsi Zagórze - akt pochodzi ze Środuli cyt. z aktu zgonu .,,pozostawiwszy owdowiałego męża''
- Agnieszka biorąc ślub była panną (myślę, ze jest błąd w akcie ślubu, gdyż dzieci mają matkę Agnieszkę Musialik)
I to wszystkie dane. za chwilę napiszę c.d. Pozdrawiam

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu - 1 rok 2 miesiąc temu #24131 przez Magdalena Rutkowska
Odnośnie Sławkowa!
Poszukuję aktu zgonu Ewy Musialik z domu Frydrych, aktu ślubu Jana Musialika i Ewy Musialik z domu Frydrych oraz aktu zgonu i urodzenia Jana Musialika
Dane:
- posiadam akt zgonu Ewy Musialik z domu Frydrych cyt.,, ...zmarłej 19 XII 1870 roku w Kolonii Reden po 72 latach, wdowy, ur. w Sławkowie, córka nieznanych rodziców mieszkająca w Kolonii Reden. Po stwierdzeniu faktu zgonu Ewy Musialik z domu Frydrych....''
- z aktu ślubu ich syna Łukasza Musialika i Maryanny Lis (1858)( rodziców Agnieszki Puta z domu Musialik) ,,cyt. ....Łukasza Musialika syna Jana zmarłego w Niemcach i Ewy Frydrych w Dabrowie zamieszkałej, wdowy - w Niemcach parafii Gołuny (myślę Gołonóg) urodzonym , w Dąbrowie zamieszkałym.''
- z aktu slubu Wincentego Musialika (2 syna)cyt. ,,....Wincentem Musialikiem młodzianem katolikiem lat 24 mającym górnikiem w Kolonii Dąbrowa zamieszkałym w Gołonogu urodzonym synem Jana Musialika i Ewy z Frydrychów małżonków w Kolonii Dąbrowa zamieszkałych''
To już wszystko. Pozdrawiam Magdalena Rutkowska

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu - 1 rok 2 miesiąc temu #24149 przez Caroline Brymora
Fryderyk family were also in Biala and Czarny Las.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 2 miesiąc temu #24155 przez Magdalena Rutkowska
Fryderyk or Frydrych?

ruta55

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.939 s.