Topic-icon Prośba o tłumaczenie z j. rosyjskiego

2 miesiąc 3 tygodni temu #32405 przez Janusz Sneka
Bardzo proszę o przetłumaczenie aktu zgonu Franciszka Szandery nr 252.
Czy jest tam napisane jak miała na imię jego żona i dzieci?
Pozdrawiam
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 3 tygodni temu #32409 przez Stanisław Jegier
Pierzchnie 252. Działo się w osadzie Kłobuck 11. /23./ października 1876 r. o godz. 9 rano.
Zjawili się Franciszek Polis, lat 40 i Antoni Hłond, lat 40, obaj gospodarze żyjący we wsi Pierzchnie i oświadczyli, że 09. /21./ października br. o godz. 7 rano, zmarł we wsi Pierzchnie Franciszek Sztandera, żyjący dwa tygodnie, tamże urodzony, syn Franciszka i Marianny z d. Kędziora, małżonków Sztandera, komorników we wsi Pierzchnie.
Po naocznym stwierdzeniu itd.
The following user(s) said Thank You: Janusz Sneka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 3 tygodni temu #32410 przez Janusz Sneka
Dziękuję za pomoc! Choć myślałem że to była osoba... poszukuję dalej.

Pozdrawiam
Janusz Sneka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 tygodni temu #32617 przez Janusz Sneka
Proszę o tłumaczenie aktu małżeństwa Ignacego Sztandera i Anny Ściubidło akt nr 5
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 tygodni temu - 2 miesiąc 2 tygodni temu #32622 przez Stanisław Jegier
Działo się w osadzie Kłobuck 03. /15./ stycznia 1900 r. o godz. 2 po południu.
Ogłaszamy, że w obecności Franciszka Janika, lat 50 i Franciszka Płuski, lat 30, robotników z Wręczycy, zawarto w dniu dzisiejszym religijny związek małżeński między Ignacym Standera, kawalerem, robotnikiem żyjącym we Wręczycy, urodzonym w Pierzchnie, lat 25, synem zmarłych Franciszka i Cypriany z d. Pyrzyk, małżonków Standera
a Anną Ściubidło, panną żyjącą przy rodzicach we Wręczycy i tam urodzoną, lat 22, córką rolnika Józefa i Marianny z d. Warchoł, małżonków Ściubidło.
Ślub poprzedziły 3 zapowiedzi w dniach....
Nowożeńcy oświadczyli, że nie zawarli umowy przedślubnej.
Akt ten przeczytano niepiśmiennym itd.
The following user(s) said Thank You: Janusz Sneka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 tygodni temu #32644 przez Janusz Sneka
Bardzo Panu dziękuję!

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #32669 przez Marek Kocemba
Dzień dobry .

Mam kilka aktów kościelnych moich pradziadków po Rosyjsku
czy znajdę kogoś kto by mi pomógł w przetłumaczeniu na Polski
Marek K

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #32670 przez Stanisław Jegier
Po pierwsze, proszę założyć własny temat /jest Pan w wątku p. J. Sneki/.
Jeżeli metryki dotyczą ziemi częstochowskiej, to proszę dołączać po jednej do każdej prośby o tłumaczenie / w temacie prośby proszę dopisać inicjały MK/.

Stanisław.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #32687 przez Janusz Sneka
Bardzo proszę o tłumaczenie aktów zgonu Franciszka Standera nr 106 z 1899 r. i Cyprianny Sztandera akt nr 71 z 1875. Czy z tych aktów da się wywnioskować, że te dwie osoby były małżeństwem? Franciszek Standera i Cyprianna z domu Pyrzyk/Pyrzik/Pyzik mieli na pewno dwoje dzieci Ignacego ur. w 1874 r. i Agnieszkę ur. w 1870 r. obydwoje w Pierzchnie, natomiast nigdzie nie mogę znaleźć aktu ślubu Franciszka i Cyprianny, może z tych aktów zgonu da się wywnioskować skąd pochodzili, kto był ich rodzicami i gdzie mogli ewentualnie wziąć ślub?
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #32688 przez Stanisław Jegier
Pierzchno 71. Działo się w osadzie Kłobuck 11./23./ lutego 1875 r. o godz. 11 rano.
Zjawili się Franciszek Gawęda, lat 53 i Ludwik Gawęda, lat 40, obaj gospodarze z Pierzchna i oświadczyli, że 09. /21./ lutego o godz. 10 rano zmarła we wsi Pierzchno
Cyprianna Sztandera z d. Pyrzyk, lat 40, żona komornika w Pierzchnie, urodzona w Kochanowicach na Śląsku, córka Tomasza i Franciszki z d. Gwoźdź. Zostawila po sobie owdowiałego męża Franciszka Sz.
Po naocznym stwierdzeniu itd.

Wręczyca 106. Działo się w osadzie Kłobuck 04. /16./ marca 1899 r. o godz. 9 rano.
Zjawili się Jan Syguda, lat 70 i Jan Struzik, lat 47, rolnicy z Wręczycy i oświadczyli, że 04. /14./ marca br. o godz. 2 po południu, zmarł we Wręczycy Standera, robotnik żyjący we Wręczycy, urodzony w Prusach, lat 72, syn zmarłych rodziców o nie zapamiętanych imionach. Zostawił po sobie owdowiałą żonę Mariannę z d. Kędziora.
Po naocznym stwierdzeniu itd.


Najpierw musi Pan poszukać aktu ślubu Franciszka z Marianną Kędziora /jeżeli była panną/. Proszę zacząć szukać od 1875 r. w Kłobucku. Jeżeli brali ślub w 1876 r. to należy wysłać maila do Archiwum P. w Częstochowie z prośbą o przysłanie skanów z alegat do tego aktu ślubu. Jeżeli brali ślub w innych latach to nie ma alegat z następnych lat.
Następne kroki w zależności co Pan znajdzie z powyższego.

Pozdrawiam
Stanisław
The following user(s) said Thank You: Janusz Sneka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 4 dni temu #32810 przez Janusz Sneka
Dzień dobry
Dziękuję Panu za cenne wskazówki, w aktach z Kłobucka nic nie znalazłem ale znalazłem akt w Białej Górnej, wydaje mi się że to jest akt ślubu Franciszka Sztandery i Marianny Kędziora nr 7 ale nie jestem pewien, bardzo proszę o pomoc w tłumaczeniu.
Pozdrawiam
Janusz Sneka
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 4 dni temu - 2 miesiąc 4 dni temu #32811 przez Stanisław Jegier
Lgota 7. Działo się we wsi Biała Górna 10. maja 1875 r. o godz. 10 rano.
Ogłaszamy, że w obecności świadków Franciszka Gawędy, lat 50 i Ludwika Gawędy, lat 40, gospodarzy z Pierzchna, zawarto w dniu dzisiejszym religijny związek małżeński między Franciszkiem Sztanderą, wdowcem, lat 44, urodzonym w Prusach, synem zmarłych Jana i Barbary małż. Sz., gospodarzem ze wsi Pierzchno
i Marianną Kędziora, panną urodzoną we wsi Pierzchno, córką zmarłych Andrzeja i Katarzyny małż. K., lat 35, żyjącą przy bracie we wsi Lgota.
Ślub poprzedziły 3 zapowiedzi w dniach....
Nowożeńcy oświadczyli, że nie zawarli umowy przedślubnej.
Ślubu udzielił ksiądz...
Akt ten przeczytano niepiśmiennym itd.

W akcie zgonu nr 106 nie dopisałem imienia Franciszek Sztandera

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 3 dni temu #32813 przez Janusz Sneka
Dziękuję! Czyli z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić że ten Franciszek Sztandera który wziął ślub z Marianną Kędziora był wdowcem po Cypriannie Sztandera? Nawet Ci sami świadkowie byli przy ślubie co przy zgłoszeniu zgonu Cyprianny.
Z tego układa się trochę smutna historia: 2.08.1874 roku Franciszkowi i Cypriannie Sztandera urodził się w Pierzchnie syn Ignacy. Matka Cyprianna zmarła w lutym 1875 roku w Pierzchnie zostawiając Franciszka z kilkumiesięcznym Ignacym i jego kilkuletnią siostrą Agnieszką. Myślę że z tego powodu że został z malutkimi dziećmi szybko się ożenił w tym samym roku z Marianną Kędziora. W 1876 roku urodziło się im dziecko któremu dali na imię Franciszek i zmarło po 2 tygodniach. Być może mieli jeszcze jakieś dzieci ale nie szukałem.
Ignacy syn Franciszka i Cyprianny był dziadkiem mojej babci Janiny która jeszcze żyje. Od babci wiem że Ignacy ze swoją żoną Anną (z d.Ściubidło) zostali wywiezieni do łagrów i tam zginęli podczas wojny.
Moja babcia na pewno będzie bardzo zainteresowana kiedy jej opowiem tą historię.
W załączeniu przesyłam jeszcze akt urodzenia Ignacego Sztandery nr 219 gdyby Pan mógł spojrzeć czy dobrze przetłumaczyłem datę 2.08.1874, a może są tam jeszcze jakieś istotne informację które potwierdzą powyższą historię?
I mam jeszcze jedno pytanie czy wie Pan może jak w tamtych czasach ludzie się legitymowali? czy mieli jakieś dokumenty tożsamości, skoro sami nie umieli czytać i pisać? Bo z tych aktów często wynikają różnice w wieku jeśli przeanalizuje się urodzenia dzieci i akt małżeństwa ich rodziców to często wyliczając wiek rodziców wychodzą różnice.
Dziękuję Panu jeszcze raz za pomoc.
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 3 dni temu #32815 przez Stanisław Jegier
Pierzchno 219. Działo się w osadzie Kłobuck, 21.07. /02.08./ 1874 r. o godz. 12 w południe. Zjawił się osobiście Franciszek Sztandera, lat 50, robotnik dniówkowy z Pierzchna, w towarzystwie Franciszka Gawędy, lat 55 i Wojciech Hajduka, lat 30, obaj gospodarze z Pierzchna i okazał nam noworodka płci męskiej i oświadczył, że urodził się on we wsi Pierzchno 19. /31./ lipca br. o godz. 6 rano, z jego prawnej żony Cyprianny z d. Pyrzyk, lat 40.
Noworodkowi na chrzcie w dniu dzisiejszym ksiądz... dał imię Ignacy a chrzestnymi byli Franciszek Gawęda i Julianna Hajduk, z Pierzchna.
Akt ten przeczytano niepiśmiennym itd.

Może Pan być pewny, że Pana ustalenia są prawidłowe.
W XIX w. tylko pojedynczy chłopi umieli pisać i czytać /wójt, niekiedy sołtys/. Dokumentów osobistych nie wydawano, bo po co, ksiądz miał dokładną ewidencję, podobnie jak wójt.
Odnośnie podanego wieku w dokumentach, to tylko w aktach ślubu można spodziewać się w miarę prawidłowego wieku, chociaż zdarzyło mi się, że panna młoda odmłodziła się o 10 lat. Najmniej prawdziwe są lata podane w aktach zgonu. W aktach urodzin prawidłowy wiek zdarzał się, ale najczęściej różnił się od faktycznego od 1 do 5 lat .
Teraz powinien Pan poszukać aktu ślubu Franciszka z Cyprianną
No i zwrócić się do AP w Częstochowie o alegaty do aktu ślubu Franciszka z Marianną Kędziora, powinien tam być /ale może nie być/ odpis aktu urodzenia Franciszka lub akt znania.
To samo powinien Pan zrobić jak znajdzie Pan akt ślubu z Cyprianną.
Pozdrawiam
Stanisław.
The following user(s) said Thank You: Janusz Sneka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu - 1 miesiąc 4 tygodni temu #32858 przez Janusz Sneka
Bardzo proszę o tłumaczenie z j. rosyjskiego aktu zgonu Karola Sobczyńskiego nr 20 1869r.
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu - 1 miesiąc 4 tygodni temu #32860 przez Stanisław Jegier
Libidza 20. Działo się w mieście Kłobuck 11. /23./ stycznia 1869 r. o godz. 10 rano.
Zjawili się Józef Bugaj, lat 36 i Jacek Błaszczyk, lat 36 , gospodarze z Libidzy i oświadczyli,
że 09. /21./ stycznia br. o godz. 12 w południe zmarł w Libidzy Karol Sobczyński, gospodarz, lat 53, urodzony w Zagórzu z Wincentego i Małgorzaty.
Zostawił po sobie zonę Urszulę Mozdzelewską.
Po naocznym stwierdzeniu itd.

Proszę w tytule prośby stosować wyróżnik JS
The following user(s) said Thank You: Janusz Sneka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #32865 przez Janusz Sneka
Serdecznie Panu dziękuję

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #32987 przez Janusz Sneka
Mam pytanie a właściwie zagadkę, której nie mogę rozwiązać.
A mianowicie szukam rodziców Petroneli Sobczyńskiej, ur. w 1840 roku w Zagórzu córka Karola Sobczyńskiego i Franciszki Konat (?). Za aktu wynika, że rodzice urodzili się ojciec ok. 1817, matka ok. 1819. Szukając aktu ślubu tych dwojga natrafiłem na akt ślubu Karola Sobczyńskiego i Agnieszki Wilk z 1836 roku. Najpierw go zignorowałem ale przeszukałem wszystkie sąsiednie parafie i nigdzie nie znalazłem aktu z tymi nazwiskami i imionami więc wróciłem do Franciszka i Agnieszki
Z tego aktu ślubu wynika, że obydwoje urodzeni są w Zagórzu, Karol ok. 1817, Agnieszka ok 1819. Rodzicami Agnieszki są Łukasz Wilk i Agnieszka(!) Wróbel.
Szukałem dalej rodzeństwa Petroneli i (chyba) znalazłem: 1843 Julianna, 1845 Marianna, 1847 Mateusz, 1850 Wojciech, 1852 Ludwik. Wszyscy urodzeni w Zagórzu z Karola Sobczyńskiego i Franciszki Wilk. Data urodzenia rodziców +/- 2 lata 1817 i 1819r.
Następnie znalazłem akt urodzenia Franciszki Sobczyńskiej i akt zgonu. Wynika z nich że urodziła się w Zagórzu w 1819r. a rodzicami byli Łukasz Wilk i Agnieszka Wróbel.
Czy to możliwe żeby w akcie ślubu z 1836 r. był błąd zamiast imienia Franciszka wpisano Agnieszka?
Czy to możliwe żeby w akcie urodzenia Petroneli ktoś podał błędne nazwisko panieńskie matki zamiast Wilk to Konat?
Wszystkie dane podpowiadają że chodzi o te same osoby o tego Karola i tą Franciszkę, ale te różne nazwiska i imiona w aktach wprowadzają dużo zamieszania i nie wiem czy można przyjąć z dużym prawdopodobieństwem że to chodzi o te same osoby, czy może to są dwa różne małżeństwa i różne osoby?
Proszę o jakąś podpowiedź i z góry dziękuję.
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #32988 przez Stanisław Jegier
Moim zdaniem powinien Pan jeszcze poszukać innych innych aktów /powiązań/.
Ja się jeszcze nie spotkałem, że w akcie ślubu podano inne imię, w latach 30-tych XIX w. pilnowano prawidłowości sporządzania aktów ślubu, co oczywiście nie znaczy, że nie popełniono pomyłki.
Odnośnie pomylenia nazwiska rodowego, w akcie urodzenia dziecka to spotkałem się 2-3 razy z takimi faktami /mało rozgarnięty ojciec, pomylił nazwisko innej żony/.
W XIX w. imiona nadawano od świętego z dni bliskich urodzenia dzieci /"jakie sobie przyniosło imię"/, i dlatego w danej parafii mogło być klika dzieci /osób/ o tym samym imieniu i nazwisku.
Nie znalezienie aktu o niczym nie świadczy.
Ponadto zastanawiający jest długi okres między ślubem a urodzeniem pierwszego dziecka.
Odnośnie imion dzieci to regułą było, że jeden z synów miał imię ojca a jedna z córek imię matki.
Jak Pan widzi nie pomogłem Panu, ale podejrzewam, że nikt obcy nie podejmie się udzielenia jednoznacznej odpowiedzi.
Pozdrawiam
Stanisław
The following user(s) said Thank You: Janusz Sneka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu - 1 miesiąc 1 tydzień temu #33106 przez Małgorzata Leszczyńska
Karol Juliusz Sobczyński był moim pra pra ... dziadkiem. Udało mi się ustalić wielu jego przodków.
Karol Sobczyński miał na pewno dwie jak nie trzy żony. Po mojej lini żoną jego była Franciszka zd. Wilk panna z Zagórza.
Karola ojcem był Wincenty Sobczyński i matką Małgorzata zd. Kaczmarzyk ( urodzona w Rosinberg -Oleśnie).
Wincenty Sobczyński był synem Kazimierza Sobczyńskiego i Reginy zd.Paryczak lub Parzyczak. Przybyli oni z Łasku. Łask jednak nie był ich miejscem zamieszkania. Wędrowali, jednak nie mogę ustalić skąd.
Do Kłobucka przyjechali pracować we Dworze na Zagórzu w latach 1790 ( może wcześniej 1, 2 lata). Po wybudowaniu zamku zagórskiego pracowali u Christiana von Haugwitza. Ich syn Wincenty pracował również na Dworze jako sztangret.

akt urodzenia Karola Sobczyńskiego : księga urodzeń 1816 akt. 116 str.elektroniczna 126
Bardzo Pana proszę o kontakt. Może wspólnie uda nam się odnaleźć przodków :-) pozdrawiam

mmleszcz
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #33116 przez Janusz Sneka
Myślę, że ten Karol był na pewno moim prapra....dziadkiem, natomiast nie wiem do końca kto był jego żoną a moją prapra...babką, ponieważ jak pisałem są pewne rozbieżności w imionach i nazwiskach, których nie umiem wytłumaczyć, ale po przeanalizowaniu aktów zgonów, urodzeń i ślubów z lat życia Karola, skłaniam się ku temu że to też Franciszka Wilk była moją pra...babką.
A które z ich dzieci jest Pani przodkiem? Moją jest Petronella.
W załączeniu przesyłam akt ślubu Karola i Agnieszki(?) która wg mnie jest Franciszką i akt urodzenia Franciszki, proszę przeanalizować, może Pani doczyta jakiś szczegół który by to potwierdził.
A jeszcze przesyłam drugi akt ślubu z Urszulą Modzelewską po śmierci Franciszki.

Pozdrawiam serdecznie :)
Janusz
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #33118 przez Małgorzata Leszczyńska
Karol miał syna Jana urodzonego w 1857 roku, ja właśnie jestem z tej nitki :-)
Karol ożenił się na pewno z Franciszką zd. Wilk, urodzoną 01.04.1819 roku. Mieszkali przez parę lat w Zagórzu, ale przeprowadzili się do Libidzy . Mój pra, pra dziadek Jan syn Karola urodził sie jeszcze w Zagórzu.
Karol miał jeszcze dzieci : Wojciecha ur. 1850, Ludwika ur. 1852, Mariannę ur. 1855, Mariannę ur. 1862, to z Franciszką
w 1866 ożenił się z Agnieszką Szwajcarz Panną z Libidzy, która szybko zmarła ( akt. ślubu 1865-1876 akt 39 str.księgi 72 elektroniczna 116
w 1867 ożenił się dopiero z Urszulą Modzelewską panną z Libidzy, ale to już Pan wie :-)
zatem żenił sie 3 razy :-)
miał już wówczas dorosłych synów, którzy np. w 1868 żenił się Mateusz z Marianną Koszczyk a w 1869 Wojciech z Elżbietą Brozdą.
a gdzie Pana Pra pra babcia Petronela wyjechała po ślubie?

mmleszcz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #33119 przez Małgorzata Leszczyńska
jeszcze jedna informacja:
Franciszka Sobczyńska zd, Wilk ur. 01.04.1819 była córką Agnieszki Wilk zd. Wróbel ur. ok. 1787 roku i Łukasza Wilka ur. ok.1769

pozdrawiam serdecznie :-)

mmleszcz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #33131 przez Janusz Sneka
To o tej drugiej żonie Karola Sobczyńskiego nie wiedziałem, dziękuję za informacje:)
W 1865 roku Petronela Sobczyńska wyszła za mąż za Józefa Maźniaka , a w 1880 urodził się w Pierzchnie ich syn Piotr Maźniak, który jest dziadkiem mojej babci Janiny, która mieszka we Wręczycy.
Moi przodkowie Od strony mamy pochodzą w dużej mierze z Wręczycy i okolic Kłobucka.
A skąd Pani znalazła takie informacje o rodzicach i dziadkach Karola Sobczyńskiego, że pracowali na Dworze w Zagórzu? To bardzo ciekawe.
Pozdrawiam:)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 1 tydzień temu #33132 przez Stanisław Jegier
Panie Januszu, prowadzi Pan korespondencję w temacie "Tłumaczenia"
Stanisław.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.582 s.