Topic-icon Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy

3 lata 6 miesiąc temu #18749 przez Jakub Bendkowski
W załączniku wyżej dodałem zestawienie genealogiczne, które kiedyś otrzymałem od dalekiego krewnego. Może to pomoże w ustaleniu powiązań rodzinnych między Bendkowskimi.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #18756 przez Arkadiusz Pluta
W 1819 Maciej Maszczyński czeladnik kunsztu młynarskiego (prawdopodobnie urodzony w Mnichowie koło Kielc) bierze ślub w Mstowie z Joanną Michniowską z Dąbrowy (obecnie chyba Zielonej). Prawdopodobnie Maciej jest krewnym Tekli Maszczyńskiej z załączonego zestawienia Bendkowskich.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18757 przez Arkadiusz Pluta
W 1819 Maciej Maszczyński czeladnik kunsztu młynarskiego (prawdopodobnie urodzony w Mnichowie koło Kielc) bierze ślub w Mstowie z Joanną Michniowską z Dąbrowy (obecnie chyba Zielonej). Prawdopodobnie Maciej jest krewnym Tekli Maszczyńskiej z załączonego zestawienia Bendkowskich. - familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-20...,363545601,362233401
COM_KUNENA_THANKYOU: Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18793 przez Katarzyna Mąkowska Drewniak
Pozwolę sobie poprawić zestawienie Jakuba.Pierwszą żoną Klemensa Bentkowskiego (Bendkowskiego) była Franciszka Ojrzyńska córka młynarza Andrzeja i Justyny.Ślub odbył się 1.06.1840 r. Młyn Ojrzeń,parafia Gidle akt ślubu nr 16.
Klemens i Franciszka mieli nie tylko syna Ignacego ale również: córki Mariannę , Juliannę ,syna Antoniego . Może jeszcze i inne dzieci ale tyle znalazłam.
Moją praprababcią była Franciszka Bentkowska córka Wojciecha Bentkowskiego młynarza z Pustkowia Ojrzeń i Heleny Gawrońskiej.
Wojciech urodził się 7.04.1808 r.
Katarzyna Mąkowska Drewniak
COM_KUNENA_THANKYOU: Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18794 przez Jakub Bendkowski
Wydaje się to prawdopodobne. Chciałem zapytać, czy ktoś ma informacje o członkach rodów młynarskich zaangażowanych w powstania narodowe? Jak na razie znalazłem informację o Antonim Będkowskim, który brał udział w Powstaniu Styczniowym, mieszkał w Przedborzu, czyli niedaleko Mstowa, i młyna Chrapoń. Na razie nie powiązałem go jeszcze z Bendkowskimi z Mstowa,z powodu braku danych...

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18795 przez Jakub Bendkowski
Pani Katarzyno! Dziękuję za tę informację! Antoni, o którym Pani pisze może być wspomnianym przeze mnie powstańcem styczniowym.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18796 przez Katarzyna Mąkowska Drewniak
Raczej nie.Wspomniany przeze mnie Antoni urodził się 7.01.1849 r.
Chyba byłby za młody.
Z Przedborza pochodziła linia Bartłomieja Bentkowskiego.Tego Antoniego raczej należałoby tu szukać.
Prawdopodobnie Bartłomiej był spokrewniony z tymi z Mstowa.Też był młynarzem.
Niestety moja wiedza na temat tej linii kończy się na w/w informacjach.
Wspomniany przeze mnie Antoni był w dorosłości właścicielem młyna Chrapoń.
Katarzyna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18797 przez Jakub Bendkowski
Wklejam zdjęcie grobowca Bendkowskich w Mstowie. To zapewne potomkowie Antoniego, o którym pisze P. Katarzyna. Stefan to chyba ostatni właściciel "starożytnego" młyna.
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18798 przez Jakub Bendkowski
Mam też coś o Chrapońskich, zdjęcie zrobione na cmentarzu w Mstowie poniżej:
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #18812 przez Arkadiusz Pluta
Przesyłam te dwie strony z książki "Średniowieczne dzieje nadwarciańskiego Mstowa" Jacka Laberscheka o młynach w Mstowie.
Załączniki:
COM_KUNENA_THANKYOU: Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18814 przez Beata Borowietz-Weiß
Antoni Bedkowski (1817-1888) syn Pawla Bedkowskiego i Justyny Sokalska (linia z Przedborza, Pawel jest synem od Bartlomieja)

Beate
COM_KUNENA_THANKYOU: Jakub Bendkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18817 przez Jakub Bendkowski
Bardzo dziękuję za reprodukcje stron z książki o Mstowie. Pozdrawiam serdecznie. JB

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #18824 przez Krzysztof Łągiewka
Archiwum Państwowe w Częstochowie:

Notariusz Główczewski w Żarkach, sygn. 1
Akt nr 3 z 11.11.1808 r. Jan hrabia z Kurozwęk Męciński właściciel dóbr Żarek z przyległościami wypuszcza w extrakt dzierżawny na wieczne czasy młyn zwany Masłoń sytuowany od Jaworznika sławetnemu Walentemu Masłoniowi i jego żonie Tekli z Szewczyków z gruntem ogółem mórg chełmińskich 97, prętów krzyżowych 80 za czynsz roczny 250 zł
Akt nr 4 z 11.11.1808 r. Jan hrabia Męciński dziedzic dóbr Żarek wypuszcza w extrakt na wieczne czasy młyn zwany Stypa sytuowany na wodzie źródlanej od Ostrężnika w Jaworzniku będący pierwszy z wszystkimi budynkami młyńskimi ogólnie morgów chełmińskich 45, prętów krzyżowych 169 Tomaszowi Morawcowi i małżonce Magdalenie Białównej za 1800 zł, a czynszu rocznego 200 zł.
Akt nr 5 z 11.11.1808 r. Jan hr. Męciński dziedzic dóbr Żarek wypuszcza w extrakt dzierżawny na wieczne czasy czyli wieczną dzierżawę młyn Szczyrbowe sytuowany przy gościńcu Koziegłowskim od Żarek trzeci Janowi Samuelowi wraz z żoną Marianną Baczyńską z gruntem mórg 70 chełmińskich i prętów krzyżowych 250 za 2000 zł, czynszu rocznego 250 zł.
Akt nr 6 z 11.11.1808 r. Jan hr. z Kurozwęk Męciński dziedzic dóbr Żarek wypuszcza na wieczną dzierżawę Marcinowi Kwiatkowskiemu i Tekli Szczerbionce młyn zwany Flak sytuowany od Łaskiego stawu pierwszy, a od Jaworznika trzeci z gruntem mórg chełmińskich 92, prętów krzyżowych 121 za 2000 zł, a czynszu rocznego 265 zł.
Akt nr 7 z 11.11.1808 r. Jan hr. Męciński dziedzic dóbr Żarek wypuszcza w wieczną dzierżawę młyn zwany Hiszpanka pod Żarkami sławetnemu Antoniemu Bublowi wraz z małżonką Marianną Skorkówną, gruntu mórg 17, prętów krzyżowych 210 za 2000 zł, a czynszu rocznego 225 zł.
Akt nr 8 z 11.11.1808 r. Jan hr. Męciński wypuszcza w wieczną dzierżawę młyn Otrębów pod Żarkami Janowi Otrębie i jego żonie Agnieszce Rayczykównie. Młyn Otrębów sytuowany od Żarek ostatni, a od Masłowskiego Pieca ku Nowej Wsi pierwszy, mórg 77, prętów krzyżowych 6 za 1700 zł, a czynszu rocznego 220 zł.
Akt nr 21 z 20.02.1809 r. Jan hr. Męciński wypuszcza w wieczną dzierżawę młyn Oleszów sytuowany po prawej ręce drogi wiodącej z Żarek do Myszkowa Gotfriedowi Heincz i jego żonie Zuzannie z domu Gołyż, 68 mórg, prętów 60 za 2000 zł, czynszu rocznego 300 zł.

Notariusz Główczewski w Żarkach, sygn. 5
Akt nr 468 z 16.04.1814 r. Jan hr. Męciński właściciel dóbr Żarki sprzedaje księdzu Jędrzejowi Starczewskiemu proboszczowi parafii Przybynowskiej za 7000 zł młyn Witek przy wsi Mijaczowie do dóbr Żarek należący przy grobli od Żarek do Mijaczowa będący na prawej stronie drogi idąc od Żarek do Mijaczowa oraz grunta i łąki wraz z placem mórg 50 miary chełmińskiej. Ponieważ przy sprzedanym młynie znajduje się tartak na którym podług potrzeby dóbr Żarek tarcice i bale byłyby rżnięte, a takowy ze wszystkim nabywa ks. Starczewski obowiązuje się więc posiadacz tego młyna wyrżnąć i wydać corocznie dla dominium Żareckiego tarcic z jakiegokolwiek bądź drzewa grubości cal jeden i pół długości łokci 10, tego cztery, również bali grubości po cali prute a długości po łokci 10, sztuk 30 po wieczne czasy.
Akt nr 657 z 22.11.1814 r. Jan hr. Męciński dziedzic Żarek przekazał w wieczystą dzierżawę młyn Stypa do dóbr Żarek należący przy drodze z wsi Wysokiej do Żarek z prawej strony położony nad strugą źródlaną Perwina wraz z placem do tegoż młyna należącego, budynkami, a oprócz młyna pole, niwę, ogród i łąki dla Tekli Leszczyńskiej za dług 4761 zł 18 gr, który Jan hr. Męciński miał u Józefa Gottleba, który tenże dług przekazał swej siostrzenicy Tekli Leszczyńskiej.
COM_KUNENA_THANKYOU: Zdzisława Rajczyk, Ewa Żak, Maria Mroczek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #19037 przez Izabela Biś
Witam !

Zwracam się z prośbą do osób przeglądających ten wątek na forum.
Moja prośba dotyczy młynarza z miejscowości Zabijak - Wincentego Ociepki. Poszukuję aktu zgonu Wincentego. Przejrzałam księgi zgonów z Parafii Koziegłówki do roku 1912 i nie znalazłam.

Wincenty Ociepka urodził się w 1811 w Zabijaku był synem Kazimierza (także młynarza) i Antoniny Krawczyk.
Jego żoną była Zofia Będkowska (1806-1866).

Rok 1966 był dość tragiczny dla Wincentego w marcu umiera jego żona, natomiast we wrześniu jego synowa Ludwika, w wieku 29 lat, i zaledwie po 3 dniach syn Karol, w wieku 30 lat. Może ktoś ma informację na temat zgonów tego młodego małżeństwa ???

Pozdrawiam serdecznie
Iza Biś

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #19038 przez Hanna Hofman-Polańska
wincenty Ociepka w roku 1867 żeni sie powtórnie z wdową Barbarą Olesik(Koziegłowy Zabijak)

H.

czy wiadomo gdzie zmarli bo w Koziegłowach nie...

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #19041 przez Krzysztof Łągiewka

Zenon Stawski napisał: Młyn Borowiec istniejący i czynny jeszcze w latach powojennych, może do lat sześćdziesiątych, leżący między Starą Brzeźnicą a Ważnymi Młynami. Czy może Ktoś orientuje się do kogo należał (własność) w pierwszych latach XX wieku. Czy to była część większego majątku ziemskiego czy też osobna własność osoby fizycznej.
Zenon


Aktem nr 1031 z dnia 30.04.1927 r. sporządzonym przed notariuszem Płanetą w Radomsku Stefan Lubomirski sprzedał osadę młynarską "Borowiec" o powierzchni 19.6440 ha należącą do dóbr Wólka Prusicka wraz z budynkiem młyńskim oraz jego urządzeniem Bolesławowi Sulwińskiemu za 12.000 zł przy czym dla Stefana Lubomirskiego ustanowiono prawo przejazdu.
W 1954 r. nieczynny od 1952 r. młyn był własnością Franciszki Sulwińskiej i spadkobierców Bolesława Sulwińskiego.
Poszukiwane są wszelkie fotografie tego młyna, a także informacje o właścicielach tej osady i innych osobach tamże zamieszkałych.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 4 miesiąc temu #19278 przez Jakub Bedkowski
Witam, nazywam się Jakub Będkowski (pozdrowienia dla mojego imiennika z forum ;) ) jestem w linii prostej potomkiem Bartłomieja Będkowskiego:

psbprzedborz.pl/wordpress3/2015/02/betko...edkowski-bartlomiej/

I szukam ojca mojego pra, pra, pra, pra, pra dziada Bartłomieja (który do Przedborza przyszedł właśnie z Mstowa), żeby móc szukać jeszcze dalej, do samej "Pra ;) Doliny Będkowskiej".

Jeśli ktoś ma pewne informacje kto był ojcem Bartłomieja Będkowskigo 1756, dziękuję za pomoc. Temat trzyma się wątku, Będkowscy z Przedborza to oczywiście młynarze.

Pozdrawiam,
Jakub Będkowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 4 miesiąc temu #19279 przez Jakub Bendkowski
Dziękuję imiennikowi za pozdrowienie :) Nie wiem zbyt wiele o Bartłomieju. Ja pochodzę od Jana Bendkowskiego/Bentkowskiego (zm. ok. 1820), który miał młyn Chrapoń pod Mstowem. Jan był synem Feliksa. Synem Jana był Klemens, mój dwa razy pradziadek. Może Bartłomiej był bratem Jana?

Pozdrawiam!

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 4 miesiąc temu #19280 przez henryk gierlik

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 4 miesiąc temu - 3 lata 4 miesiąc temu #19301 przez Marzena Sosnowska
W Borowcu na początku XIX w był młynarzem brat mojego 4 razy pradziadka - Filip Szaflik ur. 1771 r w Olesnie a zmarły w 1811 w Wielgomłynach. W aktach urodzin jego dzieci określony jest jako molitorum. jego syn Maciej Szaflik też był młynarzem, a aktach ślubu podaje, że urodzony w Borowcu natomiast w akcie zgonu w 1861 r podaje się, że był urodzony w Przedbożu (pisownia zgodnie z oryginałem :) )

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 3 miesiąc temu #19579 przez Krzysztof Łągiewka
AP Częstochowa
Notariusz Leśniewski, sygn. 9
Akt nr 162 z 7.07.1817 r. Uczciwy Szymon Gonerowski, majster kunsztu młynarskiego zamieszkały w młynie Zasępa należącym do dóbr Wikłów zeznał, iż na mocy kontraktu z dnia 3.01.1814 r. z dziedzicem dóbr Wikłów Ludwikiem Paciorkowskim został posesorem zastawnym tego młyna za sumę 3000 zł pożyczoną L. Paciorkowskiemu. Na mocy testamentu L. Paciorkowskiego dziedziczką dóbr Wikłów stała się Antonina Paciorkowska - jego siostra i sumę należną przy niniejszym akcie wypłaciła Sz. Gonerowskiemu.
COM_KUNENA_THANKYOU: Michał Mugaj

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 3 miesiąc temu - 3 lata 3 miesiąc temu #19774 przez Zbigniew Małolepszy
Mój prapra... Jan Samuel młynarz syn Bartłomieja i Anny, którego p.Krzysztof wynotował dwa miesiące temu (cyt. poniżej), przybył w okolice Żarek ze Śląska Pruskiego. Z akt ślubów jego dzieci wynika, że chrzcił je w Żyglinie, Siemoni, Siewierzu i Ostróżnicy (?) pod koniec XVIII w. Jeśli ktoś wie coś więcej na temat Jana to proszę o informację.

Druga sprawa to lokaizacja młyna Szczyrbowe, który potem nazywano od nazwiska dzierżawcy Pustkowiem Samuelów. To moje rodzinne strony ale takich nazw nie znam ani z map, ani ze słyszenia.

Pozdrawiam,
Zbyszek

Akt nr 5 z 11.11.1808 r. Jan hr. Męciński dziedzic dóbr Żarek wypuszcza w extrakt dzierżawny na wieczne czasy czyli wieczną dzierżawę młyn Szczyrbowe sytuowany przy gościńcu Koziegłowskim od Żarek trzeci Janowi Samuelowi wraz z żoną Marianną Baczyńską z gruntem mórg 70 chełmińskich i prętów krzyżowych 250 za 2000 zł, czynszu rocznego 250 zł.
COM_KUNENA_THANKYOU: Maria Mroczek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 3 miesiąc temu #19778 przez Damian Jureczko
Panie Zbigniewie szukał Pan chrztów tych dzieci? Moze tam będzie jakaś podpowiedź. Żyglin i Siewierz jest do przeanalizowania jeśli szukac konkretnych imion i nazwisk w określonym przedziale czasowym. Nie trzeba bedzie dużo szukać , a może będzie jakiś ciekawy dopisek.
Dla ułatwienia na stronie GTG sa indeksy po nazwiskach z Żyglina, a tutaj na stronie po nazwisku Szczerba można w indeksach trafić na urodzenia z Siemoni.
Pozdrawiam.
Damian Jureczko
COM_KUNENA_THANKYOU: Maria Mroczek, Zbigniew Małolepszy

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 3 miesiąc temu #19779 przez Maria Mroczek
Witam Zbigniewie i Damianie,
chcę Was poinformować, że Jan Samuel i Marianna, to dziadkowie mojej prababci Marianny Stawińskiej zd. Smarzyńskiej, córki Tomasza i Anastazji zd. Samuel.
Są oni rodzicami ojca tej jej matki, młynarza Gottlieba lub Gottfrieda ur.08.04.1792r. w Ostrożnicy, a zmarłego 31.07. 1856r. w Połomii k.Tworogu.
Przy czym ich nazwisko zapisywane jest także jako Samel.
Witam w rodzinie i pozdrawiam.
Maria
COM_KUNENA_THANKYOU: Zbigniew Małolepszy

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 3 miesiąc temu - 3 lata 3 miesiąc temu #19788 przez Zbigniew Małolepszy
Pani Mario, Panie Damianie,

Dziękuję za błyskawiczne wskazówki na temat młynarza Jana. Trafiłem do akt Żyglina, gdzie znalazłem na razie trzy metryki, które właśnie umieściłem na forum w dziale tłumaczenia. Poszukam jeszcze tu metryk Kacpra i Walentego, którzy też chyba rodzili się w Ostrożnicy. Kolejne córki Marianna i Katarzyna były pewnie chrzczone w drodze Samuelów z Ostrożnicy w okolice Żarek czyli w Siemoni i Siewierzu.

Pogrzeb Jana odbył się w Przybynowie w 1831 roku 29/1831 familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-20...,364347301,362820801 i stąd znane mi są imiona jego rodziców.

Rzeczywiście jest to dość liczna rodzina, z czego widać, że młynarze jako majętniejsi byli w stanie dochować 6-cioro dzieci aż do wydania, co na Częstochowskiej wsi chyba należało do rzadkości. Przy okazji, potomkowie w prostej linii od Jana Samela a potem Samuela, zamieszkują Częstochowę i Poczesną pod nazwiskami Samul, a nawet Samól. No i prawdopodobnie nie są już młynarzami ;-)


Pozdrawiam serdecznie,
Zbyszek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.905 s.